Zokirjon Holmuhammad oʻgʻli Habibiy mumtoz sheʼriyatimizning eng yaxshi anʼanalarini davom ettirgan va rivojlantirgan shoirdir. U oʻz gʻazallari bilan xalqimizning umid va intilishlarini, ruhiy kamolotini ifodalab keldi.
Habibiy 1890 yili Andijon viloyatining Paxtaobod tumaniga qarashli Qoʻqon qishlogʻidagi Soy mahallasida dehqon oilasida tugʻildi. U eski maktabda, Andijon va Qoʻqon madrasalarida taʼlim oldi. Lutfiy, Navoiy, Fuzuliy, Muqimiy, Furqat va Zavqiy gʻazallarini mutolaa qildi, ularga ergashib sheʼrlar yozdi, Sharq adabiyoti anʼanalarini davom ettirish yoʻlidan bordi.
“Alisher Navoiy “Xamsa”sidagi fasohatu balogʻat, Fuzuliyning “Layli va Majnun” dostonida mubolagʻa ustidagi joʻshqin mahorati oʻqigan sayin muhabbatimni oʻziga tortib, meni maftun qilar edi, – deb yozadi Habibiy “Tarjimai hol”ida. – Bora-bora yigirma yoshlarimda sheʼr yozishga kirishdim. Adabiyotda koʻp uchraydigan arab, fors, turkiy soʻzlarni, yaʼni lugʻatlarni kuchim yetganicha oʻrganib, aruz vaznining turli bahrlarini bilish uchun diqqat bilan koʻp oʻqidim, yozdim. Qanday yozgan boʻlsam, shu qishloqda birga dars oʻqishgan yetuk shoir, olim doʻstim Muhammadxon (taxallusi Mahjuriy) va yana bir oʻrta yoshlik peshqadam, joduzabon shoir Zokir qori (taxallusi Zokiriy), yana Andijonda adabiyotchi oʻrtoqlardan shoir Sayfiy, Ulfatiy, Anisiy va boshqa sheʼrshunos qadrdonlarning samimiy muhokamalariga havola qilar edim”.
1919 yilda Habibiy Andijonning Boʻtaqora qishlogʻida yashab, dehqonchilik bilan shugʻullangan. 20-yillarda xalq qoʻshiqlari uslubida koʻplab sheʼrlar yaratdi. Shoir ijodida ona Vatan va xalqimiz hayoti, kurashi va intilishlari haqidagi sheʼrlar yetakchi oʻrinni ishgʻol etadi.
Ey, hur Vatanim, toza tanu jon ila sevdim,
Jon ila tanu pokiza vijdon ila sevdim.
Sobir Abdulla, Charxiy, Chustiy kabi gʻazalnavis shoirlarga hamovoz boʻldi. Shu gʻoya uning “Oʻlkam”, “Farhod qoʻshigʻi”, “Muborak yosh”, “Inson aziz”, “Ulugʻ burch”, “Chevarlar”, “Muddao bilan” kabi sheʼrlarida oʻz maromiga yetkazildi.
Ikkinchi jahon urushi yillarida shoir qalamini nayzaga aylantirdi. Bu davrdagi gʻazallari orasida “Jangchi yigit qoʻshigʻi”, “Boladan ota-onaga xat”, “Onadan bolaga xat” kabi gʻazallari, ayniqsa, xarakterlidir.
Habibiy 1939 yili Yozuvchilar uyushmasi aʼzoligiga qabul qilindi.
1946 yilgacha Yangiyoʻl musiqali drama va komediya teatrida adabiy emakdosh vazifasida ishladi. 1949 yili shoirning ikki toʻplami nashr etildi. “Mehnat qoʻshiqlari” va “Yangi yallalar” deb atalgan bu majmualardan turli yillarda yozgan gʻazallari, muxammas va murabbaʼlari oʻrin olgan. Bular ortidan “Koʻngil taronalari” (1957), “Zamon Farhodlari” (1959), “Tanlangan asarlar” (1960 va yana 1967 yilda Sobir Abdulla soʻzboshisi bilan “Tanlangan asarlar” majmuasi), “Sheʼrlar” (1963), “Habibiy” (1965), “Gulzorim goʻzal” (1965), “Devon” (1971-birinchi nashri, 1975-ikkinchi nashri), “Navroʻzi olam” toʻplamlari gʻazalxonlarga taqdim etildi.
Habibiy 1974 yili 85 yoshga toʻlishi munosabati bilan “Oʻzbekiston xalq shoiri” unvoni bilan taqdirlangan.
U oʻzbek sheʼriyati gʻazal va qoʻshiqchilik bobida oʻziga xos maktab yaratgan, aruz vaznidan muvaffaqiyatli foydalangan katta isteʼdod sohibidir.
“Oʻzbek adiblari” (S. Mirvaliyev, R. Shokirova. Toshkent, Gʻafur Gʻulom nomidagi adabiyot va sanʼat nashriyoti 2016) kitobidan
Ma’lumotlarni rus tilida o‘qing👇
Сын Закиржона Холмухаммеда Хабибий – поэт, продолжавший и развивший лучшие традиции нашей классической поэзии. Своими газелями он выражал надежды и чаяния нашего народа, духовную зрелость.
Хабибий родился в 1890 году в семье крестьянина в селе Сой села Кокан Пахтаабадского района Андижанской области. Учился в старой школе, Андижанском и Коканском медресе. Он читал газели Лютфи, Навои, Физули, Мукими, Фурката, Завки, писал на их основе стихи и шел по пути продолжения традиций восточной литературы.
«Красноречие Алишера Навои в «Хамсе» и его преувеличение в фузулинском эпосе «Лейли ва Меджнун» привлекли мою любовь и очаровали во время чтения», — пишет Хабибий в «Таржимай хол». — Я постепенно начал писать стихи, когда мне было двадцать. Я изучил арабские, персидские, турецкие слова, часто встречающиеся в литературе, т.е. словарях, насколько мог, и внимательно много читал и писал, чтобы знать разные значения веса аруз. Как я уже писал, мой друг Мухаммад Хан (псевдоним Махджури), известный поэт и ученый, вместе учились в этой деревне, и другой вождь средних лет, говорящий на ведьмах поэт Закир Кори (псевдоним Закири), а также в Андижан, поэты Сайфи, Ульфати, Анисий и другие дорогие поэты из коллег-писателей. Я бы отнесся к обсуждениям».
В 1919 году Хабибий жил в селе Ботакора Андижанской области и занимался сельским хозяйством. В 20-е годы он написал много стихов в стиле народных песен. Стихи о жизни, борьбе и стремлениях Родины и нашего народа занимают ведущее место в творчестве поэта.
О, дорогая моя страна, я любила чистой душой,
Я любил с чистой совестью.
Поэты-газели, такие как Сабир Абдулла, Чархи и Чусти, жили в гармонии. Эта идея была реализована в таких его стихах, как «Олкам», «Песнь Фархада», «Мубарак Йош», «Инсан Азиз», «Улуг Бурч», «Чеварлар», «Муддао Билан».
Во время Второй мировой войны поэт превратил перо в копье. Среди его газелей этого периода особенно характерны такие газели, как «Песня мальчика-воина», «Письмо ребенка к родителям», «Письмо матери к ребенку».
В 1939 году Хабибий стал членом Союза писателей.
До 1946 года работал литературным ассистентом в Янгельском музыкальном театре драмы и комедии. В 1949 году вышли два сборника поэта. Эти сборники под названием «Рабочие песни» и «Янги яллалар» содержат газели, мухаммы и мураббы, написанные им в разные годы. За ними последовали «Конгил тароналари» (1957 г.), «Замон фарходлари» (1959 г.), «Избранные произведения» (в 1960 г. и снова в 1967 г. с предисловием Сабира Абдуллы, комплекс «Избранные произведения»), «Стихотворения» (1963 г.). ), «Хабиби» (1965 г.), «Гулзорим гозал» (1965 г.), «Девон» (первое издание 1971 г., второе издание 1975 г.), сборники «Наврози Олам» были подарены газельским ханам.В 1974 году по случаю своего 85-летия Хабибий был удостоен звания «Народный поэт Узбекистана».
Он большой талант, создавший свою школу в узбекской поэзии, газели и пении, успешно использующий вес аруза.
Из книги «Узбекские писатели» (С. Мирвалиев, Р. Шокирова. Ташкент, издательство литературы и искусства им. Гафура Гулама, 2016 г.)
[/spoiler]