Hamza Hakimzoda Niyoziy haqida batafsil ma’lumotlar, tarjimai hol

Hamza Hakimzoda Niyoziy haqida batafsil ma’lumotlar, tarjimai hol

Yangi davr oʻzbek adabiyotining namoyandalaridan biri, shoir va dramaturg, bastakor va rejissyor, maʼrifatparvar-pedagog va jamoat arbobi Hamza Hakimzoda Niyoziy 1889 yil 7 martda Qoʻqon shahrida tabib oilasida tugʻildi.

Avval eski maktab va madrasalarda fors, arab tillarini, rus-tuzem maktabida esa rus tilini oʻrganishga muvaffaq boʻlgan Hamzaning badiiy ijodga qiziqishi barvaqt boshlanadi. 1903–1914 yillarda Nihoniy tahallusi bilan 197 ta sheʼr yozib, ularni qoʻlyozma devon shakliga keltiradi. Bu sheʼrlarida Hamza oʻzbek mumtoz adabiyoti anʼanalarining davomchisi sifatida namoyon boʻladi.

Hamza 1909–1910 yillar Toshkentga kelib Munavvar qori, A. Avloniy, S. Rahimiy singari maʼrifatparvarlar bilan tanishadi, ular taʼsirida jadidlar harakatiga qoʻshiladi. Toshkent, Margʻilon va Qoʻqonda yangi usul maktablarini ochib, muallimlik qiladi. “Yengil adabiyot”, “Oʻqish kitobi” kabi darsliklar yaratadi. Sheʼr va dramalari, publitsistik maqolalarida esa oʻz xalqini maʼrifatga chorlaydi.

Hamzaning 1915–1916 yillarda nashr etilgan “Milliy ashulalar” nomli sheʼrlar majmuasi, “Oq gul”, “Qizil gul”, “Sariq gul” kabi toʻplamlarida, “Yangi saodat” kabi nasriy asarida maʼrifatparvarlik gʻoyalari toʻla namoyon boʻlgan. Hamza shu davrda yozgan “Yigʻla, Turkiston”, “Oqibatsiz Turkiston”, “Vatandoshlarimga xitob”, “Dardiga darmon istamas” kabi sheʼrlarida xalqning “ruhsiz tandur, xanjar ursa qoni sochulmas” holiga kelganligidan nola chekadi; xurofot va jaholat botqogʻidan chiqib, taraqqiy etgan xalqlar qatoridan oʻrin olishga daʼvat etadi.

Shu gʻoya uning bir qator dramalarida ham oʻz maromiga koʻtariladi. Bu davrga kelib dramaturg-maʼrifatparvar adib sifatida ham samarali faoliyat koʻrsatadi. “Ilm-hidoyati”, “Normuhammad domlaning kufr xatosi”, “Oʻch”, “Zaharli hayot” kabi dramalarida zulm-xurofotdan xalos boʻlishning birdan-bir yoʻli maʼrifatdadir, degan fikrni olgʻa suradi.

Hamza ijodida 1916 yilgi mardikorlikka olish voqealari ham oʻz aksini topadi. Xususan, “Safsar gul” (1917) sheʼriy toʻplami, “Loshman fojeasi” (1916–1918) trilogiyasi shu jihatdan muhimdir.

Bu davrda u “Boy ila xizmatchi” (1917), “Kim toʻgʻri?” (1918), “Tuhmatchilar jazosi” (1918) singari pyesalarini yozadi.

Faoliyat doirasi benihoya keng boʻlgan Hamza 20-yillarning boshlarida Xorazmga borib, maktab va maorif ishlari bilan shugʻullanadi. U yerdan qaytgach, faqat ijodiy ishlar bilan mashgʻul boʻlish istagida Avval qishlogʻiga boradi; dramatik ijodining gultoji boʻlgan “Maysaraning ishi”, “Paranji sirlari” (1926) dramatik asarlarini yaratadi. Shu yili “Oʻzbekiston xalq yozuvchisi” unvoniga sazovor boʻladi.

Hamza 1928 yil avgust oyida Shohimardonga yuboriladi. U yerda madaniy-oqartuv ishlari bilan shugʻullanadi. 1929 yil 18 martda shu yerda fojiali halok boʻladi.

“Oʻzbek adiblari” (S. Mirvaliyev, R. Shokirova. Toshkent, Gʻafur Gʻulom nomidagi adabiyot va sanʼat nashriyoti 2016) kitobidan
Ma’lumotlarni rus tilida o‘qing👇
Один из представителей узбекской литературы нового времени, поэт и драматург, композитор и режиссер, просветитель-педагог и общественный деятель Хамза Хакимзада Ниёзи родился 7 марта 1889 года в семье врача в городе Кокан.

Хамза, сумевший выучить персидский и арабский языки в старых школах и медресе, а русский язык в русско-туземской школе, рано увлекся художественным творчеством. В 1903-1914 годах он написал 197 стихотворений под псевдонимом Нихоны и превратил их в рукописи. В этих стихотворениях Хамза предстает продолжателем традиций узбекской классической литературы.

В 1909-1910 годах Хамза приехал в Ташкент и познакомился с такими просветителями, как Мунаввар Кори, А. Авлони, С. Рахими, под их влиянием примкнул к джадидскому движению. Он открыл и преподавал новые методические школы в Ташкенте, Маргилоне и Коке. Создает учебники, такие как «Легкая литература», «Книга для чтения». Он призывает свой народ к просвещению в своих стихах, драмах и публицистических статьях.

В 1915-1916 годах в сборнике стихов Хамзы «Народные гимны», сборниках «Ак гюль», «Кызыл гюль», «Сарык гюль», прозаических произведениях «Янги саодат» в полной мере проявились просветительские идеи. В своих стихотворениях «Плачь, Туркестан», «Турция без последствий», «Обращение к землякам», «Не хочу лекарства от моей боли» Хамза сетует на то, что народ стал «печью без души, кровь не может пролить, когда ударят кинжалом» Хамзы. призывает людей выбраться из трясины суеверий и невежества и занять место среди развитых наций.

Эта идея используется в ряде его драм. К этому времени он также эффективно работал как драматург-просветитель. В таких драмах, как «Ильм-Хидаяти», «Кощунственное заблуждение Нормухаммада Домлы», «Месть», «Ядовитая жизнь», он выдвигает мысль о том, что единственный путь избавления от угнетения и суеверия — через просветление.

События трудовой вербовки 1916 года нашли отражение и в творчестве Хамзы. В частности, важное значение в этом отношении имеют поэтический сборник «Сафсар гюль» (1917) и трилогия «Трагедия Лошмана» (1916-1918).

В этот период он написал «Богатый человек и слуга» (1917), «Кто прав?» (1918), пишет такие пьесы, как «Наказание клеветников» (1918).

Хамза, имеющий широкий круг деятельности, в начале 20-х годов отправился в Хорезм и занимался школьной и воспитательной работой. Вернувшись оттуда, он отправляется в село Аввал, желая заниматься только творчеством; Он создал драматические произведения «Творчество Майсары» и «Тайны Паранги» (1926), которые являются яркими моментами его драматического творчества. В этом же году ему было присвоено звание «Народный писатель Узбекистана».

Хамза был отправлен в Шахимардан в августе 1928 года. Там он занимается культурно-просветительской деятельностью. Здесь он трагически погиб 18 марта 1929 года.

Из книги «Узбекские писатели» (С. Мирвалиев, Р. Шокирова. Ташкент, издательство литературы и искусства им. Гафура Гулама, 2016 г.)
[/spoiler]

Если вам понравилась статья, поделитесь ею с друзьями в социальных сетях.
Sirlar.uz

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: