Ibn Umar aytadilar: «Rasululloh bunday marhamat qildilar: “Sizdan oldin yashaganlardan uch kishi yo‘lga chiqishdi. (Kun botgach) tunash uchun bir g‘orga kirganlarida, tog‘dan bir xarsangtosh dumalab tushib, g‘orning og‘zini yopib qo‘ydi. Ular o‘zaro: “Sizlarni bu xarsangtoshdan faqat ezgu amallaringizni shafoatchi etib Alloh taologa qiladigan duolaring qutqara oladi”, deyishdi. Ulardan biri bunday dedi: “Mening keksa, qari ota-onam bor edi. Men ularga juda g‘amxo‘rlik qilar, kech tushganida doimo oldin ularni ovqatlantirib, so‘ng bolalarim va hayvonlarimni yedirib-ichirardim. Bir kuni o‘tin axtarib uzoqlarga ketib qoldim. Uyga qaytganimda ikkovlari ham uxlab qolishgan ekan. Ular uchun sut sog‘dim. Hamon uxlayotgan edilar. Ulardan ilgari bolalarim va hayvonlarimni oziqlantirishni ma’qul ko‘rmadim. Ularni uyg‘otishga ko‘zim qiymadi. Bolalarim kech qolganim uchun (ochlikdan) oyog‘im ostida bo‘zlashardi. Men esa qo‘limda sut quyilgan idish bilan ota-onamning uyg‘onishlarini kutardim. Shunday holatda tong otdi. Parvardigoro, bu ishni Sening roziliging uchun qilganimni bilaman, yo‘limizni to‘sgan bu toshdan bizni qutqar!”
Tosh ozgina surildi. Biroq ular chiqib ketadigan darajada emasdi. Ikkinchilari dedi: “Mening amakimning qizi bor edi. Uni hammadan ko‘p sevardim. Uning vaslidan bahramand bo‘lishni xohladim. Ammo u bunga ko‘nmadi. Kunlarning birida u yo‘qsillikka uchradi, mendan yordam so‘rashga majbur bo‘ldi. Istagimga ko‘nishi sharti bilan unga bir yuz yigirma dinor berdim. U qabul qildi. Orzuimga erishadigan paytim: “Alloh taoloning muhrini nohaq buzishing halol emas!” dedi. Men unga teginishdan tiyildim va odamlar orasida eng suyganim bo‘lishiga qaramay, uni o‘z holiga qo‘ydim. Oltinlarni unda qoldirdim. Yo Alloh, buni Sening rizoyi sharifing uchun qilgan edim, bizni bu qiyinchilikdan qutqar.
Tosh yana bir oz siljidi. Lekin ular chiqib ketadigan darajada ochilmadi. Uchinchilari so‘z boshladi: “Men ishchilar ishlatardim. Haqlarini ham darhol berardim. Ammo ulardan biri haqini olmay, ketib qoldi. Men uning pulini ishga solib ko‘paytirdim. Oradan vaqt o‘tib, u keldi va: “Ey Allohning bandasi, mening haqimni ber”, dedi. Men: “Mana shu ko‘rib turganing mol, echki, tuya va qullarning bari seniki. Ularni olib ketaver”, dedim. U: “Ey Allohning bandasi, mening ustimdan kulma!” dedi. Men: “Ustingdan kulayotganim yo‘q, rostdan ham ular seniki, olib ketaver!” dedim. U hamma narsani olib ketdi. Parvardigoro, bularni Sening roziliging uchun qilgan edim, bizga bu holatdan qutulishni nasib et!”
Xarsangtosh (yana bir oz) surildi va ular g‘ordan chiqib, yo‘llarida davom etdilar”» (Imom Buxoriy va Imom Muslim rivoyati).
Sharh:
I. Ba’zi rivoyatlarda kelishicha, bu uch yo‘lovchi piyoda ketayotganlarida yomg‘ir yog‘ib qolgan va shu sababli g‘orga berkinishgan. Biz sharh qilayotgan rivoyatda esa, kechasi tunash uchun g‘orga kirganlari bayon etilgan. Bu ikki rivoyatni umumlashtirsak, ular kechasi yomg‘irga yo‘liqqan bo‘lishlari mumkin.
II. Hadisda Alloh taolo huzurida maqbul uchta yaxshi axloq bayon etilgan:
1. Ota-onaga hurmat, ularning haqlariga rioya qilish.
2. Alloh roziligi uchun insonlarning iffatini saqlash.
3. Birovning haqiga rioya qilish. Boshqalarning molini o‘z moli kabi asrash. Bu amallarni maqbul qilgan omil ularni ixlos bilan Haq rizosi uchun bajarilganidir. Zero, hadisda amallarda ixlosning muhimligi alohida ta’kidlangan.
Biz sharhlayotgan hadis rivoyatida ishchining haqi miqdori aniq aytilmagan. Ammo boshqa rivoyatlarda bu bir faraq guruch ekani aytilgan. Yana boshqa rivoyatlarda bu xususni ochib beruvchi qo‘shimchalar kelgan va yillar o‘tib, haqini olgani kelgan ishchiga o‘n ming dirham bergani bayon etilgan.
4. Hadisda, shuningdek, gunohlarni bir nuqtada tark etish, shu paytgacha davom etgan o‘tmishning kechirilishiga sabab bo‘lishi ham ifoda etilgan. Amakisining qizidan so‘nggi damda qo‘lini tortishi uning o‘sha paytgacha qilgan gunohlari kechirilishiga olib keldi va ana shu tiyilish duosini qabuliga sabab bo‘ldi.
5. Tavba qabul bo‘lsa, barcha qilmishlarning kechirilishiga sabab bo‘lishini ham hadisdan bilib olish mumkin.
6. Solih kishilardan ba’zan karomat sodir bo‘lishi haqdir.
7. Omonatni ado etish ulkan fazilatdir.
8. O‘tgan ummatlar orasida sodir bo‘lgan voqea-hodisalarni ibrat uchun aytish mumkin.
Manbalar asosida Sodiq Nosir tayyorladi.
“Hidoyat” jurnalining 2012 yil, 11-sonidan olindi.
Manba: islom.ziyouz.com
Ибн Умар сказал: «Посланник Аллаха благословил меня так: «Три человека из тех, кто жил до тебя, отправились в путь. (После захода солнца), когда они вошли в пещеру, чтобы переночевать, камень упал с горы и закрыл вход в пещеру. Они сказали друг другу: «Только ваши добрые дела могут спасти вас от этого камня и ваши молитвы Всевышнему Аллаху». Один из них сказал: «У меня были старые, старые родители. Я очень заботилась о них, а когда было поздно, всегда сначала кормила их, а потом кормила и поила своих детей и животных. Однажды я отправился далеко за дровами. Когда я вернулся домой, они оба спали. Я доил для них. Они все еще спали. Я не любила кормить ими своих детей и животных. Я не стала их будить. Мои дети были голодны, потому что я опоздал. Я ждал, пока мои родители проснутся с миской молока в руке. В таком состоянии наступило утро. Господи, я знаю, что сделал это для Твоего удовольствия, спаси нас от этого камня, преграждающего нам путь!»
Камень немного отодвинули. Однако уйти им не удалось. Другие сказали: «У моего дяди была дочь. Я любил его больше, чем кого-либо. Я хотел насладиться его васли. Но он не привык к этому. Однажды он впал в бедность и был вынужден просить меня о помощи. Я дал ему сто двадцать динаров при условии, что он согласится на мою просьбу. Он согласился. В тот момент, когда я достигну своей мечты: «Это не халяль для вас, чтобы несправедливо сломать печать Аллаха Тааля!» сказал. Я воздержался от прикосновения к ней и оставил ее одну, несмотря на то, что был самым любимым из всех людей. Я оставил в нем золото. О Аллах, я сделал это ради Твоего удовольствия, избавь нас от этой трудности.
Камень сдвинулся еще немного. Но они не открылись достаточно, чтобы выйти. Третий начинался так: «Я использовал рабочих. Я бы заплатил им немедленно. Но один из них ушел, не получив платежа. Я увеличил его деньги, заставив их работать. Через некоторое время он пришел и сказал: «О раб Божий, дай мне мое право». Я сказал: «Скот, козы, верблюды и рабы, которых вы видите, все ваши. Уберите их, — сказал я. Он сказал: «О раб Божий, смейся надо мной!» сказал. Я сказал: «Я не смеюсь над тобой, они действительно твои, забери их!» Я сказал. Он взял все. Господи, я сделал это для Твоего удовольствия, дай нам избавиться от этой ситуации!»
Камень сдвинули (ещё немного), и они вышли из пещеры и продолжили свой путь» (Передано Имамом Бухари и Имамом Муслимом).
Комментарий:
I. Согласно некоторым рассказам, пока шли эти трое пассажиров, шел дождь, и поэтому они спрятались в пещере. В повествовании, которое мы пересматриваем, говорится, что они вошли в пещеру ночью, чтобы переночевать. Если суммировать эти два повествования, то они могли быть застигнуты ночным дождем.
II.В хадисе говорится о трех хороших нравах, приемлемых в присутствии Всевышнего Аллаха:
1. Уважение к родителям, соблюдение их прав.
2. Сохранять целомудрие людей ради Аллаха.
3. Соблюдение чьих-либо прав. Защита чужого имущества как своего. Фактор, делающий эти действия приемлемыми, заключается в том, что они совершаются искренне во имя Истины. Ведь в хадисе подчеркивается важность искренности в поступках.
В повествовании хадиса, который мы интерпретируем, не указывается размер заработной платы работника. Но другие рассказы говорят, что это другой вид риса. В других рассказах говорится, что он дал десять тысяч дирхамов рабочему, который пришел за зарплатой годы спустя.
4. В хадисе также говорится, что оставление грехов в какой-то момент вызывает прощение прошлого, которое продолжалось до этого момента. Отнятие в последнюю минуту дядей руки дочери привело к прощению его прежних грехов и принятию этой молитвы воздержания.
5. Из хадиса можно узнать, что если покаяние принято, то все деяния будут прощены.
6. Это правда, что с праведными людьми иногда случаются хорошие вещи.
7. Внесение залога — большое достоинство.
8. В качестве примера можно привести события, происходившие среди умм прошлого.
Подготовлено Садиком Насиром на основе источников.
Взято из журнала «Хидаят», 2012, №11.
Источник: islam.ziyouz.com