Abdulloh ibn Muborak bir kuni yo‘lda ketayotib, bir qancha qo‘yi bor bir cho‘pon bolaga ko‘zi tushdi. Unga rahmi keldi va «bechora, yoshligi cho‘ponlikda o‘tsa, katta bo‘lganda Alloh taoloning toat-ibodati va ma’rifatiga qanday erishadi» deb o‘yladi. So‘ng o‘ziga «boray-da, unga Alloh taoloni tanishi uchun biron nima o‘rgatay» deb, bolaning yoniga bordi va dedi:
— Bolajonim, Alloh taoloni taniysanmi?
— Qul qanday qilib o‘z sohibini tanimasligi mumkin?
— Alloh taoloni nima ila taniysan?
— Bu qo‘ylarim orqali taniyman.
— Qo‘ylaring orqali Allohni qanday taniysan?
— Agar cho‘pon bo‘lmasa, bu qo‘ylar hech narsa qila olmaydi. Bularga suv va o‘t beradigan, bo‘rilar va boshqa xavflardan qo‘riqlaydigan bir kishi kerak. Shundan tushundimki, bu koinot, insonlar, jinlar, hayvonlar, jonivorlar va qushlarning bir qo‘riqlovchi zotga ehtiyoji bor. Bu maxluqotlarni qo‘riqlashga Alloh taolodan boshqasi qodir emas. Shunday qilib, Alloh taoloni bu qo‘ylarim orqali tanidim.
— Alloh taoloni qanday tasavvur qilasan?
— Hech narsaga o‘xshamaydi deb bilaman.
— Unday ekanini qaerdan bilasan?
— Yana, shu qo‘ylarim orqali.
— Qanday?
— Men cho‘ponman. Ularning qo‘riqchisiman. Ular mening tasarrufim ostida. Ularga diqqat ila qarayman. Ular na menga o‘xshaydi, na men ularga. Oddiy bir cho‘pon qo‘ylariga o‘xshamas ekan, qanday qilib Alloh taolo qullariga o‘xshasin?!
— To‘g‘ri aytasan, o‘g‘lim. Ilmdan biron nima o‘rganganmisan?
— Bu sahrolarda qanday qilib ham ilm o‘rganar edim.
— Xo‘p, boshqa yana nimani o‘rganding?
— Uch ilmni o‘rgandim. Qalb ilmi, til ilmi va badan ilmi.
— Bular nima? Men bularni bilmayman.
— Qalb ilmi shuki, Alloh taolo menga qalb berdi va o‘zining muhabbati va ma’rifatining joyi qildiki, bu qalb bilan Uni taniyman. Alloh taoloning suyuklilariga u yerdan joy beraman. Allohni sevmaganlarga u yerdan joy bermayman va undaylardan uzoq bo‘laman. Til ilmi shuki, Alloh taolo menga til berdi va uni zikr qilmoq va o‘zining ismini aytmoq yeri qildi. U bilan o‘zini zikr qilmoqni, o‘zini eslatadigan so‘zlarni so‘zlamoqni va o‘zini eslatmaydigan so‘zlarni so‘zlamaslikni, bunday narsalardan uzoq bo‘lmoqni ishora etdi. Badan ilmi shuki, menga badan berdi va uni o‘ziga xizmat qilish yeri qildi. Shunday ekan, badanim bilan unga xizmat qilaman, Alloh taologa xizmat bo‘lmagan narsalarni esa badanimdan uzoqlashtiraman.
— Ey bolajonim, sen menga o‘rgatgan narsalaring avvalgi va keyingi ilmlardir. Ey farzand, menga nasihat qil.
— Ey kishi, olim bo‘lganligingiz uchun hol bunday, agar ilmni Alloh taolo roziligi uchun o‘rgangan bo‘lsangiz, insonlardan umid qilishni va so‘rashni to‘xtating. Agar, ilmni dunyo uchun o‘rgangan bo‘lsangiz, jannatga kirmaysiz.
Manba: «Jomiul Karomatul avliyo», «Islom olimlari ensiklopediyasi».
Turkchadan Islom Abdulmajid tarjimasi.
Manba: islom.ziyouz.com
Однажды Абдулла бин Мубарак шел по дороге и увидел мальчика-пастушка с множеством овец. Он пожалел его и подумал: «Бедный человек, если он проведет свою юность в пастырстве, то как же он достигнет послушания и просвещения Божия, когда вырастет?» Тогда он сказал себе: «Иди и научи его чему-нибудь, чтобы он мог познать Бога».
«Дитя мое, знаешь ли ты Бога Всемогущего?»
«Как может раб не знать своего господина?»
— Откуда ты знаешь Всемогущего Бога?
— Я знаю этих овец.
— Как ты познаешь Бога через своих овец?
— Если нет пастуха, эти овцы ничего не могут сделать. Им нужен кто-то, кто даст им воду и траву, защитит от волков и других опасностей. Отсюда я понял, что этой вселенной, людям, демонам, животным, зверям и птицам нужен защитник. Никто, кроме Аллаха, не способен защитить этих существ. Таким образом, я познал Бога через этих овец.
— Каким вы представляете себе Бога Всемогущего?
— Я знаю, что это ни на что не похоже.
«Откуда вы знаете, что это?»
«Опять же, через моих овец».
— Как?
— Я пастух. Я их опекун. Они под моим контролем. Я смотрю на них внимательно. Они не похожи на меня, а я не похож на них. Если обычный пастырь не похож на своих овец, то как может Бог быть подобен своим слугам?!
— Ты прав, сынок. Вы узнали что-нибудь из науки?
— Как я мог заниматься наукой в этих пустынях?
— Ну, что еще ты узнал?
— Я изучил три науки. Наука о сердце, наука о языке и наука о теле.
«Что это?» Я не знаю этих вещей.
— Наука сердца состоит в том, что Бог дал мне сердце и сделал его местом Своей любви и просвещения, чтобы я познал Его этим сердцем. Оттуда я дам место любимым Аллаха Тааля. Я не дам там места тем, кто не любит Аллаха, и буду держаться от них подальше. Наука о языке состоит в том, что Бог дал мне язык и сделал его местом для запоминания и произнесения его имени. Этим он указал помнить себя, говорить слова, которые напоминают ему, и не говорить слов, которые не напоминают ему, держаться подальше от таких вещей. Знание тела состоит в том, что он дал мне тело и сделал его местом для служения себе. Поэтому я буду служить Ему своим телом и буду держать подальше от своего тела то, что не служит Богу.
— Дитя мое, чему ты научил меня, так это предыдущей и следующей наукам. О дитя, посоветуй мне.
— О человек, это потому что ты ученый, если ты познал знания ради Аллаха, перестань надеяться и спрашивать людей. Если вы изучали науку ради мира, вы не попадете в рай.
Источник: «Джамиул Кароматул Аулия», «Энциклопедия исламоведов».
Перевод с турецкого Ислама Абдулмаджида.
Источник: islam.ziyouz.com