Kekirdakdan oʻtganiga rozimisiz? — Islomiy hikoya

Kekirdakdan oʻtganiga rozimisiz? - Islomiy hikoya

O‘tgan asrning o‘ttizinchi yillarida marg‘ilonlik Mir­hoji­boyning ikki yosh nabirasi Oltiariqqa yonilg‘i olgani borishibdi. Qaytishda Oqbo‘yra qishlog‘iga kelganda qorong‘i tushib qolibdi. Qaerga borishlarini bilmay, qo‘rqib o‘tirishsa, bir ayol ularni ko‘rib, ahvol so‘rabdi. Qishloqdagi bemor otasini ko‘rgani kelayotgan ayol bolalarni ota hovlisiga olib borib, joylashtiribdi.

Ertalab nonushta payti hovli egasi bolalardan so‘rabdi:

– O‘g‘illarim, sizlar qaerdansiz?

– Marg‘ilonning Shovva  mahal­­lasi­danmiz.

– Kimning o‘g‘illarisiz, – deydi uy egasi. “Otamizni aytsak, tanimasa kerak”, deb o‘ylab, “Mirhojiboyning nabiralarimiz”, deyishibdi bolalar. Boyning nomini eshitishi bilan uy egasi o‘rnidan turib ketibdi va bolalar bilan boshqatdan ko‘rishib, birov birovga bitta nonni ham o‘ylab beradigan vaqt bo‘lishiga qaramay, tezda qatlama pishirtirib, mehmon qilibdi. Keyin bolalardan ota-onalari, amaki-tog‘alarining hol-ahvolini so‘rab, ularga: “Kekirdakdan o‘tganiga rozi bo‘ling”, degan odam salom aytdi, deb qo‘yinglar debdi.

Bolalar Marg‘ilonga qaytib, mezbonning gapi va salomini bobolariga yetkazishadi.

…Mirhojiboyning Zohidon, Oqbo‘yra, Chimyon qishloqlarida yerlari bo‘lib, bir yili Oqbo‘yra qishlog‘iga hosilni olish uchun boradi. O‘shanda boyning yerida ota-onasi bilan bir yosh bola ham xizmat qilar edi. Boyning nabiralari toy minib yurishganini ko‘rib, havasi kelgan bolakay toy olish uchun bir hiyla qiladi. Xirmonda bir o‘ra kavlab, ustini suvab, molning kekirdagini kishi bilmas tarzda o‘rnashtirib, bir qismini ustidan chiqarib qo‘yadi. G‘allani xirmonga to‘kish barobari unga ham to‘kib, to‘ldirib boradi.

Hosil yig‘ishtirilib, hammani rozi qilish chog‘i bola o‘rnidan turib: «“Hoji dada, kekirdakdan o‘tganiga rozi bo‘ling”, debdi. Boy bolaga qarab turib: “Sening kekirdagingdan o‘tganiga roziman”, debdi. Bola buni eshitib g‘alati bo‘lib, uyiga borib kechasi bilan uxlolmay, to‘lg‘onib chiqibdi, oxiri yig‘lab yuboribdi. Bundan xabar topgan otasi: “Yaxshi qilmabsan, axir shu kishining qo‘lida ishlasak, bizga haq to‘lasa, yana shunday xiyonat qilasanmi”, debdi. Ota boshi qotib, bu haqda oqsoqollarga maslahat solibdi.

Ular yashirin “ombor”dagi donni aravaga yuklab, Marg‘ilonga boyning huzuriga kelibdilar. Voqeani bildirib, bolaning nomidan uzr aytishadi. Boy bolani chaqirib, nima uchun bunday qilganini so‘raydi. “Nabiralaringizni ko‘rib, ot mingim kelib, shunday qilgan edim”, deydi bolakay. Boy: “Bo‘lmasa, bug‘doyni bozorga olib borib soting, yetmasa, mana bu yerdan olib soting, qo‘shib, bolaga toy olib bering”, deb kuzatib qo‘yadi.

Rahmatulloh Fayzullayev,

Marg‘ilon shahridagi “Robiyaxon hoji ona” jome masjidi imom-xatibi

Manba: islom.ziyouz.com


В тридцатых годах прошлого века два молодых внука Мирходжибоя из Маргилона отправились в Алтыарык за топливом. На обратном пути было уже темно, когда он добрался до села Акбойра. Они сидели в страхе, не зная, куда идут, и женщина увидела их и спросила, как они. Женщина, приехавшая навестить больного отца в деревню, отвела детей во двор отца и поселила их.

Утром, во время завтрака, хозяин двора спросил детей:

— Сыновья мои, откуда вы?

— Мы из района Шовва Маргилана.

«Чьи вы сыновья?» — говорит хозяин дома. «Если мы скажем отцу, он, наверное, не узнает нас, — сказали дети, — наших внуков Мирходжибоя». Как только он услышал имя богача, хозяин дома встал и, увидев снова детей, быстро испек слой хлеба и угостил их. Затем он расспрашивал детей о состоянии их родителей и дядей и просил их сделать вид, что человек, сказавший «Будьте довольны, что он прошел по горлу», поздоровался.

Дети возвращаются в Маргилон и передают деду слова и привет хозяина.

…У Мирходжибоя есть земля в селах Зохидан, Акбойра, Чимён, и он каждый год ездит в село Акбойра собирать урожай. В то время мальчик вместе со своими родителями работал на земле богача. Увидев, как внуки богача едут верхом на верблюде, завистливый юноша придумывает хитрость, чтобы добиться свадьбы. Он закапывает на гумне сноп, прилепляет его сверху, кладет коровье брюхо так, чтобы никто об этом не знал, и оставляет часть его сверху. Как он сыплет зерно на гумно, так и он сыплет его на гумно и наполняет его.

Когда урожай был собран и все остались довольны, мальчик встал и сказал: «Отец Хаджи, будь доволен, что он прошел горло». Глядя на богатого мальчика, он сказал: «Я согласен, что ты выше горба». Услышав это, мальчик почувствовал себя странно, пошел домой и не спал всю ночь, расстроился и, наконец, заплакал. Когда его отец узнал об этом, он сказал: «Ты поступил нехорошо. Ведь если мы будем работать на этого человека, и он нам заплатит, ты снова нас так предашь?» Отец смутился и посоветовался об этом со старейшинами.

Они погрузили зерно из тайного «склада» в телегу и приехали в Маргилон к богачу. Они сообщают об инциденте и извиняются от имени ребенка. Он звонит богатому мальчику и спрашивает, почему он это сделал. «Когда я увидел твоих внуков, я пришел и сделал это», — говорит мальчик. Богач сказал: «Если нет, отнеси пшеницу на рынок и продай, если мало, купи здесь, прибавь и дай ребенку подарок».

Рахматулла Файзуллаев,

Имам-хатыб мечети «Робияхон Хаджи Она» в Маргилане.

Источник: islam.ziyouz.com

Если вам понравилась статья, поделитесь ею с друзьями в социальных сетях.
Sirlar.uz

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: