Choʻlponning hammaslak shogirdlaridan biri Abdulla Alaviy – Abdullaxon Hakimxon oʻgʻli 1908 yilda Toshkent viloyati Pskent tumani Moʻminobod mahallasida ziyoli oilasida tavallud topgan. Onasi Habibaxon aya ham isteʼdodli shoira edi. Shu holat Abdullaning shoir sifatida shakllanishida muhim omil boʻlgan.
U bolalik paytlaridanoq tarix va adabiyot faniga qiziqdi; madrasa taʼlimi bilangina cheklanib qolmay, xususiy mutolaa asosida bilim doirasini kengaytirdi. Ayni paytda rus va nemis tillarini oʻrganib, shu tillarda yaratilgan adabiyot bilan ham tanisha boshladi.
1917 yildan keyin u dastlab Pskent, keyin Toshkentda ochilgan yangi maktab va bilim yurtida oʻqidi. Soʻng maʼlum vaqt oʻqituvchilik qilgach, Leningradga (Sankt-Peterburg) borib, oliy tahsil olishda davom etdi; Leningrad dorilfununining Sharq tillari qulliyotida oʻzbek tili va adabiyotidan dars berdi.
Abdulla Alaviy tom maʼnodagi ziyoli edi; zamondoshlarining aytishlariga koʻra, arab, fors, turk tillari qatori fransuz va lotin tillarini ham puxta egallagan. Abdulla Alaviy Samarqand Pedagogika akademiyasida xizmat qilgan kezlari bu yerda faoliyat yuritgan oʻzbek olim va yozuvchilari bilan ijodiy hamkorlikda boʻlgan, ular hurmatini qozongan.
Abdulla Alaviy oʻzbek mumtoz adabiyoti, adabiyot nazariyasi va yangi alifbo masalalariga bagʻishlangan ilmiy-tahliliy maqolalari bilan birga badiiy yuksak sheʼrlar ham yozib qoldirgan. Bu maqola va sheʼrlar miqdor jihatidan katta boʻlmasa-da, sifat jihatidan salmoqdor, eʼtiborga sazovor. Shoirning millatsevarlik ruhi bilan sugʻorilgan lirik sheʼrlari 30-yillarda oʻzbek sheʼriyatiga yangi epkin-tarovat olib kirdi.
U Choʻlpondan keyin sheʼriyatimizda lirik ibtido-psixologik tahlilning yanada teranlashishiga sezilarli hissa qoʻshgan edi. “Yoʻlovchi”, “Erkin sahob”, “Arslonbobga”, “Dengizga” singari tahayyullar asosiga qurilgan sheʼrlaridagi poetik tafakkur madaniyati oʻzbek shoirlarining keyingi avlodi, xususan, Rauf Parfi tomonidan davom ettirildi. Shoirning sheʼrlari Choʻlponona ruhda yaratilgani bilan eʼtiborni tortadi.
Gul va bulbul bilan bahorlar oʻtar,
Yoz oʻtar, kuz oʻtar, qora qish ketar.
Hech narsa abadiy qolmas jahona,
Yolgʻiz xotiralar saqlar zamona.
Abdulla Alaviy ijodi avji gullagan pallada ogʻir xastalikdan 1931 yilning 8 yanvarida vafot etadi. Uning oʻlimi Choʻlpon singari shoirlarni larzaga soldi, ular Abdulla Alaviy vafotiga bagʻishlab marsiyalar bitishdi. Choʻlpon: “Men sendan ayrildim. Shu ondan boshlab tilimda soʻz degan narsa yoʻqoldi”, deb yozgan edi.
“Oʻzbek adiblari” (S. Mirvaliyev, R. Shokirova. Toshkent, Gʻafur Gʻulom nomidagi adabiyot va sanʼat nashriyoti 2016) kitobidan.
Абдулла Алави, один из лучших учеников Чолпона, сын Абдуллахана Хакимхана, родился в 1908 году в Моминабадском районе Пскентского района Ташкентской области в интеллигентной семье. Его мать Хабиба Хан тоже была талантливой поэтессой. Эта ситуация явилась важным фактором в становлении Абдуллы как поэта.
С детства интересовался историей и литературой; не ограничиваясь образованием в медресе, он расширил сферу знаний на основе частного чтения. Параллельно он изучал русский и немецкий языки и начал знакомиться с литературой, созданной на этих языках.
После 1917 года учился сначала в Пскенте, а затем в новой школе и учебном центре, открытом в Ташкенте. Поработав некоторое время учителем, он уехал в Ленинград (Санкт-Петербург) и продолжил свое высшее образование; Преподавал узбекский язык и литературу на кафедре восточных языков Ленинградского медицинского училища.
Абдулла Алави был интеллектуалом в буквальном смысле; по словам современников, он владел арабским, персидским, турецким, французским и латинским языками. Когда Абдулла Алави работал в Самаркандской педагогической академии, он творчески сотрудничал с работавшими там узбекскими учеными и писателями и заслужил их уважение.
Наряду с научно-аналитическими статьями об узбекской классической литературе, теории литературы и новой азбуке Абдулла Алави писал и высокохудожественные стихи. Хотя эти статьи и стихи невелики по количеству, они важны по качеству и заслуживают внимания. В 1930-е годы лирические стихи поэта, проникнутые духом национализма, привнесли в узбекскую поэзию новую свежесть.
После Чолпона он внес значительный вклад в углубление психологического анализа лирических начал в нашей поэзии. Следующее поколение узбекских поэтов, в частности Рауф Парфи, продолжило культуру поэтического мышления в своих стихах, основанных на воображении, таких как «Ёловчи», «Эркин сахаб», «Арслонбобга», «Деньгыза». Стихи поэта привлекают внимание тем, что созданы в духе Чолпонона.
Весна проходит с цветами и соловьями,
Проходит лето, проходит осень, проходит черная зима.
Ничто не вечно, мир.
Время, которое хранит воспоминания в одиночестве.
Абдулла Алави скончался от тяжелой болезни 8 января 1931 года, на пике своего творчества. Его смерть потрясла таких поэтов, как Чолпон, написавший панихиды, посвященные смерти Абдуллы Алави. Чолпон: «Я потерял тебя. «С этого момента я потерял слова в своем языке», — написал он.
Из книги «Узбекские писатели» (С. Мирвалиев, Р. Шокирова. Ташкент, Изд-во литературы и искусства им. Гафура Гулома, 2016).