Abdulla Avloniy haqida batafsil ma’lumotlar, tarjimai hol

Abdulla Avloniy haqida batafsil ma’lumotlar, tarjimai hol

XX asr oʻzbek milliy maʼrifatparvarligi yoʻnalishining atoqli namoyandasi, isteʼdodli shoir va dramaturg, pedagog, jamoat arbobi Abdulla Avloniy 1878 yil 12 iyulda Toshkentning Oʻqchi mahallasida, hunarmand oilasida dunyoga kelgan. U oʻz tarjimai holida shunday yozadi: “12 yoshimdan Oʻqchi mahallasidagi madrasada dars oʻqiy boshladim. 13 yoshimdan yoz kunlari mardikor ishlab, oilamga yordam qilib, qish kunlari oʻqir edim. 14 yoshimdan oʻsha zamonga muvofiq har xil mavzuda sheʼrlar yoza boshladim. Bu zamonlarda “Tarjimon” gazetasini oʻqib, zamondan xabardor boʻldim”. Avloniy madrasani bitirib, maktabdorlik bilan shugʻullandi. Oʻqish va oʻqitish usuliga isloh kiritib, yangi usuldagi maktab tashkil etdi. Turkistonda birinchilardan boʻlib maktab oʻquv dasturlariga geografiya, kimyo, handasa, fizika fanlari kiritilishiga taʼsir koʻrsatdi, taʼlimni real turmush bilan bogʻlashga intildi, bir dars bilan boshqasi oʻrtasida muayyan tanaffusni, bir sinfdan ikkinchisiga oʻtishdagi imtihonni joriy etdi, taʼlim tizimining dunyoviy yoʻnalishini kuchaytirishga alohida eʼtibor berdi.

Avloniy 1904 yilda Toshkentning Mirobod mahallasida jadid maktabini, 1909 yilda “Jamiyati xayriya” uyushmasini tashkil etadi. Maktab oʻquvchilari uchun “Birinchi muallim”, “Ikkinchi muallim” (1912), “Tarix”, “Turkiy guliston yoxud axloq” (1913) kabi zamonasi uchun muhim maʼnaviy hodisa boʻlgan darsliklar yaratdi.

1895 yildan ijtimoiy faoliyati boshlangan Avloniy “Qobil”, “Shuhrat”, “Hijron”, “Avloniy”, “Surayyo”, “Abdulfayz”, “Indamas” taxalluslari bilan sheʼr, hikoya, felʼyeton va kichik hajmli dramatik asarlar yaratdi. Shoir oʻz asarlarida zamonasidagi qoloqlikni, johillikni tanqid qiladi va kishilarni bilimga, maʼrifatga chaqiradi. Toshkentda “Shuhrat”, “Osiyo” kabi gazetalarni tashkil etadi. 1913 yili “Turon” teatr truppasiga asos soldi va mazkur truppa uchun “Advokatlik osonmi?”, “Ikki muhabbat”, “Toʻy”, “Sʼyezd”, “Layli va Majnun”, “Oʻliklar” kabi dramatik asarlar yozib beradi. Bu asarlarida u jaholat, bidʼat, bilimsizlik oqibatlarini, qoʻpol va yaramas urf-odatlarni fosh etadi. Ayni choqda u qardosh dramaturglarning pyesalarini oʻzbek tiliga tarjima qildi.

Abdulla Avloniy sheʼrlarida esa, ular bidʼatu xurofotga qarshi qaratilgan boʻladimi, muhabbat yoki maktab-maorif mavzusidami, hamma-hammasida inson, uning axloqiy goʻzalligi va maʼnaviy boyligi kuylanadi. Jumladan, “Oʻz mamlakatimizda” sheʼrida maishat uchun pul-boylikni ayamagan, ammo bola tarbiyasi uchun sariq chaqani ham ravo koʻrmaydigan kimsalarni “Ilm uchun pulni koʻzlari qiymas”, deb qoralaydi. Yoki “Maktab” sheʼrida:

Maktab misni tillo qilur,

Maktab sizni mullo qilur,

Gʻayrat qilib oʻqing oʻgʻlon, –

deydi shoir va insonni zulm, nohaqlik, adolatsizlikdan xalos etuvchi najot yoʻli, bu maʼrifat, maktab ekanligini taʼkidlaydi. Ayniqsa, uning “Adabiyot” (1915) kitobi bu jihatdan alohida ajralib turadi.

Shuningdek, Abdulla Avloniy Afgʻonistonda elchi sifatida samarali faoliyat yuritgan jamoat arbobi hamdir. U 1934 yil 24 avgustda Toshkentda vafot etdi. Istiqlol yillarida Avloniy ijodi boʻyicha olimlarimiz (jumladan, professor Begali Qosimov) tomonidan keng tadqiq etilib, asarlari chop etildi. Shoir Muhammad Ali oʻzining “Boqiy dunyo”(1979) sheʼriy romanida Abdulla Avloniyni asar qahramonlaridan biri sifatida tasvirlagan edi.

“Oʻzbek adiblari” (Toshkent, Gʻafur Gʻulom nomidagi adabiyot va sanʼat nashriyoti 2016) kitobidan
!Ma’lumotlar rus tilida:
Абдулла Авлони, известный представитель узбекского национального просвещения 20 века, талантливый поэт и драматург, педагог, общественный деятель, родился 12 июля 1878 года в ташкентском квартале Охчи, в семье ремесленника. В своей биографии он пишет: «Я начал учиться в медресе в районе Окчи с 12 лет. С 13 лет я летом работал разнорабочим, помогал семье, зимой учился. С 14 лет я начал писать стихи на разные по тем временам темы. В это время я читал газету «Тарджимон» и узнавал времена». Авлони окончил медресе и работал школьным учителем. Он реформировал метод преподавания и обучения и основал новую школу. Он одним из первых в Туркестане повлиял на включение географии, химии, геометрии, физики в школьные программы, пытался связать образование с реальной жизнью, ввел определенный перерыв между уроками, экзамен при переходе от одного урока к другому. класса в другой и уделял особое внимание укреплению светской направленности системы образования.

В 1904 году Авлони основал школу джадидов в Мирабадском районе Ташкента, а в 1909 году — объединение «Джамияти Хайрия». Он создал учебники для школьников, такие как «Первый учитель», «Второй учитель» (1912), «История», «Турецкий гулистан или этика» (1913), которые были важным духовным явлением для своего времени.

Авлони, начавший свою общественную деятельность в 1895 году, создавал поэмы, рассказы, фельетоны и короткие драматические произведения под псевдонимами «Кабин», «Шухрат», «Хиджран», «Авлони», «Сурая», «Абдулфайз», «Индамас». «. В своих произведениях поэт критикует отсталость и невежество своего времени и призывает людей к знаниям и просвещению. В Ташкенте он организует такие газеты, как «Шухрат» и «Асиё». В 1913 году он основал театральную труппу «Турон» и написал для этой труппы драматические произведения, такие как «Легко ли быть адвокатом?», «Икки Мухаббат», «Той», «Съезд», «Лейли и Меджнун». , «Мертвец». В этих произведениях он обличает последствия невежества, ереси, невежества, грубых и порочных обычаев. В то же время он переводил пьесы своих коллег-драматургов на узбекский язык.

В стихах Абдуллы Авлани, направлены ли они против ереси и суеверий, на тему любви или школьного образования, все они воспевают человека, его нравственную красоту и духовное богатство. Например, в стихотворении «В своей стране» он осуждает тех, кто не жалеет денег на жизнь, но даже не смотрит на желтую чаку для воспитания детей, говоря, что «не закрывают глаза на деньги на науку». Или в стихотворении «Школа»:

Школа золотит медь,

Школа делает тебя муллой

Учись прилежно, мальчик.

— говорит поэт и подчеркивает, что путь спасения, освобождающий человека от гнета, несправедливости и несправедливости, — это просвещение, школа. Особенно выделяется в этом отношении его книга «Литература» (1915).

Также Абдулла Авлани является общественным деятелем, эффективно работавшим послом в Афганистане.Умер 24 августа 1934 года в Ташкенте. В годы независимости работы Авлони широко исследовались и публиковались нашими учеными (в том числе профессором Бегали Касимовым). Поэт Мухаммед Али описал Абдуллу Авлани как одного из героев своего поэтического романа «Вечный мир» (1979).

Из книги «Узбекские писатели» (Ташкент, издательство литературы и искусства «Гафур Гулям», 2016 г.)
[/spoiler]

Если вам понравилась статья, поделитесь ею с друзьями в социальных сетях.
Sirlar.uz
Комментарии: 1
  1. Аноним

    :mrgreen: :lol: :sad: :roll: :oops: :oops: :???: :twisted: ;-) :| :x :smile: :sad: :razz: :oops: :mrgreen: :lol: :idea: :cry: :arrow: :!: :arrow: :cool: :cry: :evil: :grin: :grin: :cool: :???: :!: :!: :oops: :x ;-) :| :sad: :oops: :o :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: