Kunlarning birida Britaniya Qirollik akademiyasi prezidenti Ernest Rezerfordga kasbdoshi yordam soʻrab murojaat qildi. U talabalaridan biriga fizika boʻyicha eng past ballni qoʻyishni istar, talabasi esa eng baland ballga loyiq ekanini taʼkidlardi. Ikkovlari oxir-oqibat uchinchi shaxsning – betaraf hakamning xulosasini qabul qilishga kelishgan, bu uchun domla Rezerfordni tanlashgandi.
Imtihondagi savol quyidagicha edi: “Binoning balandligini barometr yordamida qanday qilib oʻlchash mumkin?”. Talaba shunday javob bergandi: “Binoning tomiga chiqib, barometrni arqonga ulab pastga tashlash kerak, soʻng uni tortib olib, arqonning uzunligini oʻlchash zarur”.
Savol qanchalik qiyin va murakkab boʻlmasin, javob tushunarli va aniq edi. Boshqa tomondan, imtihon fizika fani boʻyicha boʻlib, javobning bu fanga aloqadorlik jihati juda kam edi.
Domla Rezerford talabaga yana bir bor urinib koʻrish imkonini berdi. Olti daqiqa vaqti borligini aytib, javobi fizika qonunlariga asoslanishi shartligini taʼkidladi. Besh daqiqa oʻtdi hamki, talaba javoblar varagʻiga hech narsa yozmadi. Rezerford talabadan:
– Javobing yoʻqmi, tan berdingmi? – deb soʻradi.
Talaba javoblari bir nechtaligini, u eng yaxshisini tanlashga urinayotganini aytdi.
Bu gap domlaning qiziqishini orttirdi. U belgilangan vaqt tugamay turib javob berishini soʻradi talabadan. Yangi javob quyidagicha edi: “Tomga chiqasiz va barometrni pastga tashlaysiz. Uning tushish vaqtini hisoblab turasiz. Soʻng formula yordamida binoning boʻyini topish mumkin”.
Rezerford sherigidan bu javobdan qoniqqan-qoniqmaganini soʻradi. U, noiloj, maʼqul ishorasini berdi. Biroq talaba yana bir qancha javoblari borligi haqida eslatdi. Domlalar ularni ham aytishini soʻrashdi.
– Barometr yordamida bino balandligini oʻlchashning bir necha usullari bor, – deb gap boshladi talaba. – Masalan, quyoshli kunda koʻchaga chiqib, barometr va uning soyasi uzunligini oʻlchaysiz. Soʻng bino soyasini oʻlchaysiz. Bundan keyin oddiygina tenglama yordamida bino balandligini topish mumkin.
– Yomonmas, boshqa javoblaring ham bormi? – dedi Rezerford domla.
– Bor, juda oddiy uslub ham bor. U sizga albatta yoqadi. Barometrni qoʻlga olib, narvondan koʻtarilasiz. Shu jarayonda barometrni devorga yopishtirib, belgi qoʻyib ketasiz. Soʻng belgilarni barometrning uzunligiga koʻpaytirsangiz, binoning balandligi kelib chiqadi. Agar siz murakkabroq yoʻldan bormoqchi boʻlsangiz, – deb gapini davom ettirdi u, – barometrga bogʻich bogʻlaysiz va uni kapgir kabi tebratib, binoning poydevori va tomida tortishuv kuchini oʻlchaysiz. Ana shu ikki oʻlchov orasidagi farqdan ham binoning boʻyini topsa boʻladi. Tebrangichingizni tomga olib chiqib, uni tebratib, tebranish vaqtlariga asoslanib ham bino balandligini aniqlashingiz mumkin. Va nihoyat, ushbu masala yechimlari ichida eng zoʻr bitta uslubi bor: barometrni olasiz va bino boshqaruvchisini topib: “Aka, ajoyib bir barometrim bor. Agar binoning balandligini aytsangiz, sizga beraman”, deysiz.
Shundan soʻng Rezerford domla talabadan: “Nahotki bu savolni yechishning umumqabulqilingan uslubini bilmasang?!” deb soʻradi. Talaba oʻsha usulni bilishini, biroq oʻqituvchilar oʻz fikrlash uslublarini oʻtkazdiradigan, nostandart yechimlarni qabul qilmaydigan maktab va kollejlardan toʻyganini aytdi.
Bu talaba 1922 yili Nobel mukofoti sovrindori boʻlgan daniyalik fizik Nils Bor (1885–1962) edi.
“Maʼrifat” gazetasining 2016 yil 26 noyabr sonida chop etilgan.
Ma’lumotlarni rus tilida o‘qing👇
Однажды к президенту Британской королевской академии Эрнесту Резерфорду обратился коллега за помощью. Он хотел бы поставить одному из своих учеников самый низкий балл по физике и настаивать на том, чтобы его ученик заслужил самый высокий балл. В конце концов эти двое согласились с заключением третьей стороны — нейтрального судьи, для которого они выбрали профессора Резерфорда.
Экзаменационный вопрос звучал так: «Как можно измерить высоту здания с помощью барометра?» Ученик ответил: «Необходимо пойти на крышу здания, привязать барометр к веревке и бросить вниз, затем потянуть за него и измерить длину веревки».
Каким бы сложным и сложным ни был вопрос, ответ был четким и понятным. С другой стороны, экзамен был по физике, и ответ имел очень мало отношения к этому предмету.
Учитель Резерфорд разрешил ученику попробовать еще раз. Он сказал, что у него есть шесть минут, и подчеркнул, что его ответ должен основываться на законах физики. Прошло пять минут, а студент ничего не записал в бланке ответов. От студента Резерфорда:
— У тебя нет ответа, ты это признал? он спросил.
Ученик сказал, что ответов было несколько, и он пытался выбрать лучший.
Это заявление вызвало интерес учителя. Он попросил студента ответить до отведенного времени. Новым ответом было: «Поднимитесь на крышу и сбросьте барометр вниз. Вы считаете время его спуска. Тогда высоту здания можно найти по формуле.
Резерфорд спросил своего партнера, удовлетворен ли он ответом. Неохотно он кивнул. Однако студент напомнил ему, что у него еще есть ответы на некоторые вопросы. Учителя просили его рассказать и им.
«Есть несколько способов измерить высоту здания с помощью барометра», — начал студент. — Например, вы выходите на улицу в солнечный день и измеряете барометр и длину его тени. Затем вы измеряете тень здания. Затем высоту здания можно найти, просто используя уравнение.
— Неплохо, у тебя есть другие ответы? — сказал учитель Резерфорд.
— Да, есть и очень простой стиль. Вам обязательно понравится. Возьмите барометр и поднимитесь по лестнице. В процессе вы приклеиваете барометр к стене и делаете отметку. Затем умножьте отметки на длину барометра, чтобы получить высоту здания. Если вы хотите пойти более сложным путем, продолжал он, вы привязываете ремешок к барометру и качаете его, как маятник, чтобы измерить силу тяжести на фундаменте и крыше здания. Высоту здания можно найти по разнице между этими двумя измерениями. Вы также можете поднять маятник на крышу, раскачать его и определить высоту здания по времени колебаний. И, наконец, есть один из лучших способов решить эту проблему: вы берете барометр, находите управляющего зданием и говорите: «Брат, у меня отличный барометр. «Если вы скажете мне высоту здания, я дам ее вам», — говорите вы.Тогда Резерфорд спросил студента: «Разве ты не знаешь стандартный способ решения этого вопроса?!» он спросил. Студент сказал, что знает этот метод, но ему надоели школы и колледжи, где преподаватели навязывают свой образ мышления и не приемлют нестандартных решений.
Этим студентом был лауреат Нобелевской премии 1922 года датский физик Нильс Бор (1885–1962).
Он был опубликован в номере газеты «Марифат» от 26 ноября 2016 года.
[/spoiler]
This domain is for use in illustrative examples in documents. You may use this domain in literature without prior coordination or asking for permission.
More information...