Rahmatulla Otaqoʻzi oʻgʻli Uygʻun 1905 yili hozirgi Qozogʻiston Respublikasi Jambul viloyatining Marki qishlogʻida xizmatchi oilasida dunyoga keldi. U qishlogʻidagi maktabni tugatgach, Toshkent pedagogika texnikumida oʻqidi. 1925 yildan boshlab Toshkent qishloq xoʻjalik texnikumida oʻzbek tili va adabiyotidan dars berdi.
Uygʻun 1927 yili Samarqanddagi Pedagogika akademiyasiga oʻqishga kirib, Mirtemir, Hamid Olimjon, Amin Umariy, Hasan Poʻlatlar bilan tanishadi.
Uygʻun yoshligidan sheʼrlar yozib, vaqtli matbuotda faol ishtirok eta boshladi. 1929 yili shoirning “Bahor quvonchlari” nomli birinchi sheʼrlar toʻplami chop etildi. 30-yillarda uning “Ikkinchi kitob”, “Quyosh oʻlkasi”, “Sheʼrlar”, “Muhabbat” kabi yangi sheʼriy toʻplamlari, bir qator hikoya va dostonlari bosilib chiqdi.
Uygʻun sheʼriyati markazida bahor, muhabbat, Vatan, tinchlik, doʻstlik mavzulari turadi. Dastlabki sheʼriy toʻplamining “Bahor quvonchlari” deb atalishi ham bejiz emas. “Vatan – Ona soʻzi naqadar aziz” deb boshlanuvchi “Vatan” nomli sheʼri oʻzbek sheʼriyatidagi ona-Vatan haqidagi eng yaxshi asarlar sirasiga kiradi.
Ikkinchi jahon urushi yillarida xalqimizning fashizmga qarshi kurashdagi yuksak vatanparvarlik fazilatlarini kuylagan shoir sheʼriyati yangi taraqqiyot bosqichiga koʻtarildi. Uygʻun bu davrda “Ona” (1942), “Alisher Navoiy” (1943, Izzat Sulton bilan hamkorlikda), “Qaltis hazil” (1944) kabi sahna asarlarini ham yaratdi.
Uygʻunning urushdan keyingi yillardagi ijodida urush va tinchlik, fidokorona mehnat mavzulari yetakchilik qildi. Shoir shu davrda “Hayot chorlaydi” (1954) sheʼriy toʻplamini eʼlon qildi. “Hayot qoʻshigʻi” (1947), “Oltinkoʻl”, “Navbahor” (1948), “Soʻnggi pushaymon” (1955) singari dramatik asarlarini yozdi.
Shoirning, 60-yillardan keyin yaratilgan sheʼrlarida koʻproq umuminsoniy qadriyatlarni ardoqlash yetakchilik qiladi. Bu jihatdan “Xirosima takrorlanmasin”, “Himolay”, “Chodir yopingan ayol”, “Shahringga yoʻl oldim”, “Hind raqqosasiga” kabi sheʼrlari eʼtiborga loyiq. Shuningdek, u “Ukraina yellari”, “Jontemir”, “Gulasal” kabi doston va balladalar ham yaratgan. Uning “Parvona” (1956), “Abu Rayhon Beruniy” (1973), “Ibn Sino”, “Zebunniso” kabi sahna asarlari ham bor. Uygʻun 1952–1954 yillarda Oʻzbekiston Yozuvchilar uyushmasi raisi boʻlib ishladi.
U oʻzbek adabiyoti taraqqiyoti yoʻlidagi xizmatlari uchun 1956 yili “Oʻzbekistonda xizmat koʻrsatgan sanʼat arbobi”, 1965 yili esa “Oʻzbekiston xalq shoiri” faxriy unvonlariga, shuningdek, Respublika Davlat mukofotiga sazovor boʻldi. Uygʻun 1974 yilda Oʻzbekiston Fanlar akademiyasiga muxbir aʼzo qilib saylangan. U A. S. Pushkin, M. Yu. Lermontov, A. P. Chexov, L. N. Tolstoy, V. Shekspir asarlarini oʻzbek tiliga tarjima qilgan.
“Oʻzbek adiblari” (S. Mirvaliyev, R. Shokirova. Toshkent, Gʻafur Gʻulom nomidagi adabiyot va sanʼat nashriyoti 2016) kitobidan.
Уйгун, сын Рахматуллы Отакози, родился в 1905 году в селе Марки Джамбульской области нынешней Республики Казахстан, в семье служащего. После окончания школы в своем селе учился в Ташкентском педагогическом техникуме. С 1925 года преподавал узбекский язык и литературу в Ташкентском сельскохозяйственном техникуме.
В 1927 году Уйгун поступил в Педагогическую академию в Самарканде, где познакомился с Миртемиром, Хамидом Олимджоном, Амином Умарием и Хасаном Полатом.
С юных лет Уйгун начал писать стихи и принимать активное участие в периодической печати. В 1929 году вышел первый сборник стихов поэта под названием «Весенние радости». В 1930-е годы вышли его новые поэтические сборники, такие как «Вторая книга», «Страна Солнца», «Стихотворения», «Любовь», ряд рассказов и былин.
Темы весны, любви, Родины, мира и дружбы находятся в центре поэзии Уйгун. Недаром его первый поэтический сборник называется «Весенние радости». Стихотворение «Ватан», начинающееся со слов «Ватан – Материнское слово так дорого», является одним из лучших произведений о Родине в узбекской поэзии.
В годы Великой Отечественной войны поэзия поэта, воспевшего о высоких патриотических качествах нашего народа в борьбе с фашизмом, поднялась на новую ступень развития. В этот период Уйгун также создал такие сценические произведения, как «Мать» (1942), «Алишер Навои» (1943, в соавторстве с Иззатом Султаном), «Калтис юмор» (1944).
Темы войны и мира, самоотверженного труда доминировали в творчестве Уйгун в послевоенные годы. В этот период поэт издал сборник стихов «Хаят чорлайди» (1954). Им написаны такие драматические произведения, как «Песнь жизни» (1947), «Олтинкол», «Навбахор» (1948), «Последнее сожаление» (1955).
В стихотворениях поэта, созданных после 60-х годов, лидирует почитание более общечеловеческих ценностей. В этой связи заслуживают внимания его стихотворения «Не дай Хиросиме повториться», «Гималаи», «Женщина с закрытой палаткой», «Я еду в ваш город», «Индийской танцовщице». Он также создал былины и баллады, такие как «Украинские еллари», «Джонтемир», «Гуласал». Также у него есть такие сценические произведения, как «Парвона» (1956), «Абу Райхан Беруни» (1973), «Ибн Сино», «Зебуннисо». В 1952-1954 годах Уйгун работал председателем Союза писателей Узбекистана.
За заслуги перед развитием узбекской литературы в 1956 году ему было присвоено почетное звание «Заслуженный деятель искусств Узбекистана», а в 1965 году — «Народный поэт Узбекистана», а также Государственная премия республики. В 1974 году Уйгун был избран членом-корреспондентом Академии наук Узбекистана. Он А.С. Пушкин, М.Ю. Перевел на узбекский язык произведения Лермонтова, А. П. Чехова, Л. Н. Толстого, В. Шекспира.
Из книги «Узбекские писатели» (С. Мирвалиев, Р. Шокирова. Ташкент, Изд-во литературы и искусства им. Гафура Гулома, 2016).