Komil Yashin haqida batafsil ma’lumotlar, tarjimai hol

Komil Yashin haqida batafsil ma’lumotlar, tarjimai hol
Til haqida yangi she'rlar, eng chiroyli she’rlar to'plami

Atoqli adib va jamoat arbobi Komil Yashin (Komil Noʻmonov) 1909 yilda Andijon shahrida tugʻildi. Oʻrta maktabni tugatgach, 1925 yili Leningradga borib, Oʻrmon xoʻjaligi institutiga oʻqishga kiradi. Soʻngra maktabda oʻqituvchilik qiladi. 1930–1936 yillarda Yashin Oʻzbek davlat musiqali drama teatrida adabiy emakdosh, 1946–1949 yillarda Oʻzbekiston Xalq Komissarlari Kengashi qoshidagi sanʼat ishlari boshqarmasida boshliq vazifalarida ishlaydi. U yigirma ikki yil davomida (1958–1980) Oʻzbekiston Yozuvchilar uyushmasiga rahbarlik, Oybek vafotidan soʻng (1968) “Oʻzbek tili va adabiyoti” jurnaliga muharrirlik ham qiladi. U Oʻzbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining haqiqiy aʼzosi edi.

Yashinning ijodiy faoliyati 1925 yildan boshlanadi. Bu yillarda uning sheʼr va ocherklari vaqtli matbuotda koʻrina boshlaydi. Shoirning “Quyosh” (1930), “Kurash” (1931) sheʼriy toʻplamlariga kirgan asarlarida mehnatkash xalq hayotida sodir boʻlayotgan yangiliklar, yoshlar taqdiri va kelajagi haqidagi fikrlar oʻz ifodasini topadi.

Yashinning birinchi dramatik asari 1929 yilda sahnaga qoʻyildi. U jamoalashtirish davrida “Oʻrtoqlar” (1930) va “Yondiramiz” (1931) pyesalarini yozdi. Uning “Nomus va muhabbat” (1935), “Hamza” (A. Umariy bilan hamkorlikda, 1940) kabi sahna asarlari Ikkinchi jahon urushigacha boʻlgan oʻzbek dramaturgiyasining eng yaxshi namunalaridandir.

Yashinning “Gulsara” (1934), “Nurxon” (1940) pyesalari oʻz davri uchun xarakterli sahna asarlari boʻlgan.

Komil Yashinning urush davrida yaratilgan asarlarida doʻstlarga nisbatan mehr va muhabbat, dushmanlarga esa qahru gʻazab tuygʻulari balqib turadi. Uning “Oʻlim bosqinchilarga” (1942), “Oftobxon” (1944), “Davron ota” (1942, Uygʻun, Sobir Abdulla, Chustiy bilan hamkorlikda yozilgan) dramalariga shu ruh singdirilgan.

Adibning 1974 yilda yozgan “Inqilob tongi” dramasida xalqimizning yetuk farzandi, atoqli davlat arbobi Fayzulla Xoʻjayev siymosi gavdalantirilgan.

Komil Yashin badiiy tarjima bilan ham shugʻullangan. U Vilyam Shekspirning “Antoniy va Kleopatra”, Mirza Ibrohimovning “Chiroq”, Berdi Kerboboyevning “Mahtumquli” dramasi va boshqa asarlarni oʻzbek tiliga oʻgirgan.

Yashin adabiyot va sanʼat sohasidagi xizmatlari uchun “Oʻzbekistonda xizmat koʻrsatgan sanʼat arbobi” va “Oʻzbekiston xalq yozuvchisi”, 1974 yilda esa “Mehnat Qahramoni” unvonlari bilan taqdirlanadi.

Yashin oʻzbek dramaturgiyasida yangi sahifalar ochgan, uning mavzu doirasini kengaytirgan adibdir. Uning oʻzbek teatri va dramaturgiyasi taraqqiyotiga qoʻshgan hissasi beqiyos.

Yashin umrining keyingi yillarida “Hamza” romanini yaratdi. Uning soʻnggi asarlaridan biri esa “Yodnoma” kitobidir.

“Oʻzbek adiblari” (S. Mirvaliyev, R. Shokirova. Toshkent, Gʻafur Gʻulom nomidagi adabiyot va sanʼat nashriyoti 2016) kitobidan.


Известный писатель и общественный деятель Комил Яшин (Комил Номонов) родился в 1909 году в городе Андижане. После окончания средней школы в 1925 году он уехал в Ленинград и поступил в Лесной институт. Потом работает учителем в школе. В 1930-1936 годах Яшин работал литератором в Узбекском государственном музыкально-драматическом театре, а в 1946-1949 годах — заведующим Отделом по делам искусств при Совете Народных Комиссаров Узбекистана. В течение двадцати двух лет (1958-1980 гг.) он возглавлял Союз писателей Узбекистана, а после смерти Ойбека (1968 г.) также редактировал журнал «Узбекский язык и литература». Он был действительным членом Академии наук Республики Узбекистан.

Творческая деятельность Яшина началась в 1925 году. В эти годы его стихи и очерки стали появляться в периодической печати. Произведения поэта, вошедшие в поэтические сборники «Солнце» (1930) и «Кураш» (1931), выражают мысли о новостях, происходящих в жизни трудящихся, о судьбе и будущем молодежи.

Первая драматическая работа Яшина была поставлена ​​в 1929 году. В период коллективизации написал пьесы «Товарищи» (1930) и «Йондирамиз» (1931). Его пьесы «Номус ва мухаббат» (1935), «Хамза» (в соавторстве с А. Умарием, 1940) относятся к лучшим образцам узбекской драматургии довоенного периода.

Пьесы Яшина «Гюльсара» (1934), «Нурхан» (1940) были типичными для своего времени сценическими произведениями.

В произведениях Камиля Яшина, созданных во время войны, просвечивают чувства любви и привязанности к друзьям и гнева к врагам. Его драмы «Смерть захватчикам» (1942), «Офтобхан» (1944), «Даврон Ота» (1942, написаны в соавторстве с Уйгуном, Сабиром Абдуллой, Чусти) были вдохновлены этим духом.

В написанной Адибом в 1974 году драме «Заря революции» воплотилась фигура взрослеющего ребенка нашего народа, известного государственного деятеля Файзуллы Ходжаева.

Камиль Яшин также занимался художественным переводом. Он перевел на узбекский язык «Антоний и Клеопатру» Уильяма Шекспира, «Лампу» Мирзы Ибрагимова, драму Берди Кербобоева «Махтумкули» и другие произведения.

За заслуги в области литературы и искусства Яшину присвоены звания «Заслуженный деятель искусств Узбекистана» и «Народный писатель Узбекистана», а в 1974 году — «Герой Труда».

Яшин – писатель, открывший новые страницы в узбекской драматургии и расширивший ее масштабы. Его вклад в развитие узбекского театра и драматургии неизмерим.

В последние годы жизни Яшин создал роман «Хамза». Одно из последних его произведений – книга «Воспоминания».

Из книги «Узбекские писатели» (С. Мирвалиев, Р. Шокирова. Ташкент, Изд-во литературы и искусства им. Гафура Гулома, 2016).

Если вам понравилась статья, поделитесь ею с друзьями в социальных сетях.
Sirlar.uz

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: