Xolid ibn Mi’doddan, roziyallohu anhu:
“Umar ibn Xattob, roziyallohu anhu, Said ibn Omir ibn Huzaym al-Jumahiyni Humaysga voliy etib tayinladilar. Bir kuni Humaysga kelganlarida xalqdan:
— Voliyingiz qanday? — deb so‘radilar.
— Undan mamnun emasmiz, — deyishdi.
— Nega?
— To‘rt sababi bor. Birinchidan, quyosh ko‘tarilmay ishga kelmaydi, ikkinchidan, oyda bir kun hech tashqariga chiqmaydi, uchinchidan, ba’zan u shunday xafahol bo‘lib qoladiki, xuddi telbaga o‘xshab ko‘rinadi va hech ish qilolmaydi, to‘rtinchidan, kechqurunlari hech kimni qabul qilmaydi.
— Bular katta nuqsonlardir, — dedi Umar va Saidga xabar yubordi.
Xalifa Saidga ishonchi tufayli xabar jo‘natayotganida: «Allohim, u haqdagi fikrimni o‘zgartirmagin”, deb duo qildi.
Said kelganida Hazrati Umar Humays xalqiga:
— Voliy ustidan shikoyatingizni yana bir bor ayting, — dedi.
— Quyosh ko‘tarilmay ishga kelmaydi, — deyishdi.
— Vallohi, ey mo‘minlar amiri. Men aslida hech kimga aytmoqchi emasdim. Uyimda xizmatkor bo‘lmagani uchun erta turib, non pishirib olgach, tahoratimni yangilab, keyin ishga chiqaman, — dedi Said.
— Yana qanday shikoyatingiz bor? — so‘radi Hazrati Umar.
— Kechqurun bo‘lishi bilan hech kimning ishiga qaramaydi.
— Bunga nima deysan, Said?
— Aslida bu haqda ham gapirmoqchi emasdim. Men kunduzni odamlarga, kechani esa Allohga ajratganman.
— Yana bir shikoyatingiz bormidi? — so‘radi xalifa.
— Oyda bir marta hech tashqariga chiqmaydi, — deyishdi.
— Xo‘sh, bunga nima sabab?
— Hali aytganimdek, xizmatkor tutmaganim uchun kirlarimni o‘zim yuvaman va qurishini poylayman. Sababi, menda qo‘shimcha boshqa ust-bosh yo‘q. Shuning uchun o‘sha kuni shomga yaqin chiqa olaman.
— Yana qanday shikoyatingiz bor? — so‘radi Umar, roziyallohu anhu.
— Orada bir telbaga aylanadi-qoladi va biror ish qilolmaydi.
Said buni shunday izohladi:
— Hubayb al-Ansoriy Makkada o‘ldirilganida men o‘sha yerda edim. Mushriklar uni ushlab, bir necha joyidan go‘sht parchalarini kesib olishganidan so‘ng, bir daraxtga osib mixladilar va undan: «Hozir sening o‘rningda Muhammad bo‘lishini xohlarmiding?” deb so‘rashdi. U esa: «Vallohi, hozir men ul zotning oyoqlariga bir tikan kirishini ham istamayman” dedi va “Yo Muhammad” deya baqira-baqira jon berdi.
Men o‘sha payt buyuk Allohning borligiga imon keltirmagan bir mushrik bo‘lganim uchun unga hech qanday yordam berolmagan edim. Hatto unga achinmadim va vijdonim ham qiynalmadi. Shuni eslasam, Alloh taolo meni kechirarmikan, deb o‘ylab hushimdan ketib qolaman.
Ittifoqo, Hazrati Umar, roziyallohu anhu:
— Allohga shukrlar bo‘lsinkim, mening ojiz farosatim noto‘g‘ri bo‘lib chiqmadi, — dedi va Saidga ming dinor berilishini buyurib:
— Buni ehtiyojlaring uchun sarfla, — dedi.
Saidning ayoli buni eshitib nihoyatda xursand bo‘ldi va eriga:
— Bizni sizning xizmatingizga muhtoj bo‘lmoqdan xalos etgan Allohga hamd bo‘lsin, — dedi.
Said ayoliga qarab:
— Bu pullarni o‘z ehtiyojlarimizga ishlatmay, sen uchun yanada foydaliroq bo‘lgan bir ish qilsam nima deysan? Ularni bizdan ham muhtojlarga tarqatsak, biz uchun yanada foydalidir, — dedi. Ayoli ham:
— Mayli, — degach, xonadon ahlidan eng ishonchli deb bilgan bir kishini chaqirdi.
Pul solingan xaltachaning og’zini bog‘lagach, unga:
— Ol, shu pullarni, falon mahallada falonchi ayol beva, falon bola yetim, falon joyda bir faqir bor, falon mahallada bir bemor yotibdi, falon joyda musibatga uchragan bir odam bor, o‘shalarga tarqat, — dedi.
Haligi odam pulni aytilgan odamlarga tarqatib chiqdi. Qaytganida qo‘lida bir dinor qolgan edi.
Ayoli Saidga:
— Xudo xayringizni bersin. Pullarni tarqatdingiz, yaxshi. Lekin hech bo‘lmasa, bizga bir xizmatkor olsangiz bo‘lar edi. Shuncha pulda bizning hech bir ulushimiz yo‘qmidi? — dedi.
Said shunday dedi:
— Xonim, shunday bir kun keladiki, sen bu pulga bugungidan ko‘ra ko‘proq muhtoj bo‘lasan…
Manba: islom.ziyouz.com
От Халида ибн Мидада, да будет доволен им Аллах:
«Умар ибн Хаттаб, да будет доволен им Аллах, назначил Саида ибн Амира ибн Хузайма аль-Джумахи правителем Хумайса. Однажды, когда они пришли к Хумайсу, люди спросили:
— Как ваш губернатор? они спросили.
«Мы с ним недовольны», — сказали они.
— Почему?
— Есть четыре причины. Во-первых, он не приходит на работу, пока не взойдет солнце, во-вторых, он никогда не выходит на улицу один день в месяц, в-третьих, иногда он так расстраивается, что выглядит как сумасшедший и ничего не может сделать, в-четвертых, он никогда не выходит вон по вечерам.кто не принимает.
«Это большие недостатки», — сказал Умар и отправил сообщение Саиду.
Когда он отправлял сообщение Халифе Саиду из-за его доверия, он молился: «О Аллах, не меняй моего мнения о нем».
Когда Саид пришел, Хазрат Умар сказал народу Хумайса:
«Расскажи мне свою жалобу на губернатора еще раз, — сказал он.
«Он не приходит на работу, пока не взойдет солнце», — сказали они.
— Клянусь Богом, о Повелитель правоверных. Я на самом деле не хотел никому говорить. Так как в моем доме нет прислуги, я рано встаю, пеку хлеб, совершаю омовение, а потом иду на работу, — сказал Саид.
— Какие еще жалобы у вас есть? — спросил Хазрат Умар.
— Как только наступает вечер, он не занимается ничьими делами.
— Что ты на это скажешь, Саид?
— Вообще-то я тоже не хотел об этом говорить. Я оставил день для людей и ночь для Аллаха.
— У вас есть еще одна жалоба? — спросил халиф.
«Он никогда не выходит раз в месяц», — сказали они.
— Так в чем причина?
— Как я уже сказал, поскольку у меня нет прислуги, я сам стираю и сушу одежду. Причина в том, что мне больше нечего делать. Вот почему я могу выйти вечером в тот день.
— Какие еще жалобы у вас есть? — спросил Умар, да будет доволен им Аллах.
— А тем временем он становится сумасшедшим и ничего не может делать.
Саид объяснил это так:
— Я был там, когда в Мекке был убит Хубайб аль-Ансари. Многобожники поймали его, отрезали куски мяса в нескольких местах, повесили на дереве и спросили: «Хотели бы вы, чтобы Мухаммад был сейчас на вашем месте?» они спросили. И он сказал: «Ей-богу, теперь я не хочу, чтобы даже шип вошел в ноги Пророка» и умер, крича «О Мухаммад».
В то время я был политеистом, который не верил в существование великого Бога, поэтому ничем не мог ему помочь. Мне даже не было его жалко, и совесть меня не беспокоила. Когда я вспоминаю об этом, я теряю сознание, думая, что Аллах простит меня.
Альянс, Хазрат Умар, да будет доволен им Аллах:
«Слава богу, моя слабая проницательность не ошиблась», — сказал он и приказал дать Саиду тысячу динаров.
«Используйте его для своих нужд», — сказал он.
Жена Саида очень обрадовалась этому и сказала мужу:
«Слава Богу, избавившему нас от нужды в ваших услугах», — сказал он.
Сказал, глядя на жену:
— А как вы думаете, если я сделаю для вас что-то более полезное вместо того, чтобы использовать эти деньги на собственные нужды?Если мы раздадим их тем, кто в них нуждается больше, чем нам, это будет для нас полезнее», — сказал он. Женщина также:
— Хорошо, — сказал он и позвонил одному из самых надежных людей в доме.
Завязав горловину денежному мешку, он сказал ему:
«Возьми эти деньги, отдай их такой-то вдове, такому-то ребенку-сироте, такому-то бедному человеку, такому-то району, больному человеку в таком-то районе, человеку в таком-то районе. место, которое пострадало от бедствия», — сказал он.
Тем не менее мужчина раздал деньги указанным людям. Когда он вернулся, у него в руке остался один динар.
Своей жене Сказал:
— Будьте здоровы. Вы распределяете деньги, хорошо. Но, по крайней мере, вы могли бы найти нам слугу. Разве у нас не было доли во всех этих деньгах? он сказал.
Саид сказал:
«Леди, однажды вам понадобятся эти деньги больше, чем сегодня…»
Источник: islam.ziyouz.com