Imomi A’zamni uch dahriy savolga tutdi:
-Alloh qachon tug’ilgan?
-Qur’onda “U tug’magan va tug’ilmagan” deyiladi.
— Xo’p, qachondan bor?
— U zamondan oldin ham bor edi, hech bir narsa uning borligiga sabab bo’lmagan.
— Misol bilan tushuntir?
— Uchdan oldin ikki bor. Ikkidan oldin bir. Birdan oldin esa, hech narsa yoq. Birdan oldin hech qanqa son bo’lmaganidek, haqiqiy ma’noda BI bo’lgan Allohdan oldin hech narsa yo’qdir.
— Alloh qayoqqa qarab turadi?
— Qorong’u bir honada chiroq qayoqqa qaraydi? Hamma yoqqa. Xuddi shuningdek, yer va osmonlarning nuri bo’lmish Alloh ham hamma yoqqa qaraydi…
Imomi A’zamning javoblaridan so’ng ular yana bittadan savol berishdi. Birinchisi: “Bizga Allohni ko’rsat”, dedi. Ikkinchisi: “Jahannamda olov bilan azob beriladi. Holbuki, jinlar olovdan yaratilgan. Olov olovdan ta’sirlanadimi?” deb so’radi. Uchinchisi: “Hamma narsa qazo va qadar bilan bo’ladi, deysan. Demak, har bir odam qiladigan ishlarini majburan qiladi. Shundaymi?” dedi.
Shunda Imomi A’zam yerdan bir siqim tuproq olib ularning yuzlariga sochdilar. Ular qoziga shikoyat qilishdi.
Qozining so’roviga Imomi A’zam:
— Men uchta savolga bitta tuproq sochishim bilan bitta javob berdim. Bitinchi javob: tuproqdan uning ko’zi og’ridi. Ammo og’riqni ko’rolmadi. Bu bilan oddiygina ko’z og’rig’ini ko’rolmas ekan, Allohni ko’rishni da’vo qilmasa ham bo’lishini tushuntirdim. Ikkinchi javob: o’zi tuproqdan yaratilishiga qaramay, tuproqdan ozor ko’rdi. Olovning olovdan ta’sirlanishini angladi. Uchinchisi esa, jabriya farqasidan edi. “Odamlar ishlarini majburan qiladi”, derdi. Insondagi juz’iy irodani unitardi. Ammo mening juz’iy irodamni unutmadi, “tuproqni majburan otdi”, demadi. Mendan shikoyat qilib o’zini yolg’onchiga chiqardi, — dedilar.
Turkchadan Ulug’bek Sulaymon tarjimasi
Manba: islom.ziyouz.com
Имам задал Азаму три важных вопроса:
— Когда родился Аллах?
— В Коране сказано: «Он не породил и не родился».
— Ну, с каких это пор?
— Он существовал до времени, ничто не заставляло его существовать.
— Объясните на примере?
— Есть два перед тремя. Один перед двумя. До этого ничего не было. Как нет числа перед единицей, так нет ничего перед Аллахом, который воистину ЕДИН.
— Куда смотрит Бог?
— Куда смотрит лампа в темной комнате? Везде. Так и Бог, свет неба и земли, смотрит повсюду…
После ответов имама Азама они задали еще один вопрос. Первый сказал: «Покажи нам Аллаха». Второй: «Ад будет мучиться огнем». Тогда как демоны были созданы из огня. Воздействует ли огонь на огонь? он спросил. Третий: «Вы говорите, что все происходит с судьбой и судьбой. Поэтому каждый вынужден делать то, что он делает. Это так?» сказал.
Затем имам Азам взял с земли щепотку земли и посыпал им лица. Они пожаловались судье.
Имам Азам ответил на вопрос судьи:
— Я дал один ответ на три вопроса с одной каплей грязи. Окончательный ответ: у него глаз болел от грязи. Но боли он не видел. При этом я объяснил, что просто потому, что он не может видеть боль в своих глазах, он не утверждает, что видит Бога. Второй ответ: несмотря на то, что он создан из праха, он пострадал от праха. Он понял, что огонь воздействует на огонь. И третий был из Джабрия Фарка. «Люди вынуждены выполнять свою работу», — сказал он. Он забыл человеческую волю. Но он не забыл мою волю, он не сказал, что «насиловал землю». «Он пожаловался на меня и выставил себя лжецом», — сказали они.
Перевод с турецкого Улугбека Сулеймана
Источник: islam.ziyouz.com