Hindistonda aqlli va donishmand zot bor edi. Bir kuni uzoq yurtdan kelgan och-yalang‘och, bechorahol kimsalarga duch keldi. Ularga achinib, nasihat qildi:
— Bilib turibman, og‘ir kunlarni boshdan kechiribsiz. Menga yaxshilab quloq soling. Bundan keyin yuradigan yo‘llaringizda go‘zal bir maskanga ro‘baro‘ kelasizlar. U joyda fillar va bolalari bor. Muhtoj bo‘lsangizda, qanchalik jozibalik ko‘rinmasin, fil bolalarini ovlab yemang. Chunki ona fil bolasini izlaydi va bolasi hidini sizdan topsa barchangizni halok qiladi. Agar o‘gitimga amal qilsangiz, boshingizni balodan qutqargan bo‘lasiz. O‘t-o‘lan, barglar, yovvoyi mevalarni tanovul qilish bilan kifoyalaning.
Yo‘lovchilar yo‘lda davom etarkan, yeguliklari tugadi, chorasiz qolishdi. Ochlik borgan sayin o‘z kuchini ko‘rsatar, chidash tobora qiyinlashib borardi. Xuddi shu payt semizgina, ishtahani qitiqlaydigan fil bolasini ko‘rib qolishdi. Och bo‘rilar kabi uning atrofini o‘rab olishdi, so‘yib yemoqchi bo‘lishdi. Oralaridan biri sheriklariga donishmandning aytganlarini eslatdi. Biroq hech kim e’tibor qilmadi, ochlik go‘yo ularning qulog‘ini kar, ko‘zini ko‘r qilgan edi.
Sheriklari fil bolasini so‘yib, kabob qilib yeyishdi. Unga ham uzatishdi. Ammo qancha majburlashmasin, u go‘shtdan yemadi. Qornini to‘ydirganlar sal o‘tmay yotib, qattiq uyquga ketishdi. Go‘sht yemagan odam esa ochlikdan uxlay olmay, aylanib yurdi.
Oradan ancha vaqt o‘tgach, vajohatli bir fil keldi. Oldin uyg‘oq, qo‘rquvdan titrayotgan, terga botgan odamning yoniga kelib, og‘zini uch marta hidladi. Bolasining isini ololmadi. Atrofini bir necha bor aylanib, unga teginmay ketdi. Keyin uxlaganlarning yoniga borib, og‘izlarini hidladi. Kimdan bolasining go‘shti hidi kelsa, hammasini osmonga ko‘tarib, yerga zarb bilan urib, parchaladi (“Masnaviyi ma’naviy”).
Qissadan hissa: Bu hikoyada Mavlono Rumiy fil bolasini yeyish deb g‘iybatni nazarda tutgan. Shu bilan birga, hid alomatiga urg‘u beradi. Ona fil og‘izdagi hidlardan yomon insonlarni tanidi.
Rumiy deydi: “G‘iybat, kibr, hirs va shahvat huddi piyoz, sarimsoq yegan insonning og‘zidan kelayotgan hidga o‘xshaydi. Sarimsoq, piyoz yegan kishi “Men ularni yemaganman”, deb har qancha qasam ichsa-da, gapirayotganida yonidagilar uning hidini sezishadi. Binobarin, kibrli va haddan ziyod ehtirosli kishi tili bilan “Menda bu yomon xislatlar yo‘q”, desa ham, holi va xatti-harakatlari uning aslini ko‘rsatib turadi…”
Manba: islom.ziyouz.com
В Индии жила мудрая и умная порода. Однажды он встретил голодных, голых, бедных людей из далекой страны. Он сжалился над ними и посоветовал:
— Я знаю, что вы переживаете трудные времена. Слушай меня внимательно. После этого вам встретится красивое место на вашем пути. Там есть слоны и дети. Когда вам это нужно, не охотьтесь и не ешьте слонят, как бы заманчиво это ни казалось. Потому что слониха ищет своего детеныша, и если она найдет на вас свой запах, то убьет вас всех. Если вы будете следовать моим инструкциям, вы избавите себя от многих проблем. Довольствуйтесь поеданием травы, листьев и диких плодов.
Когда пассажиры продолжили свой путь, у них закончилась еда, и они были беспомощны. Голод все больше проявлял свою силу, терпеть его становилось все труднее. В то же время они увидели толстого голодного слоненка. Они окружили его, как голодные волки, и пытались убить. Один из них напомнил своим товарищам, что сказал мудрец. Однако никто не обратил внимания, словно голод оглушил их уши и ослепил глаза.
Его товарищи зарезали слоненка и съели его как шашлык. Они также передали это ему. Но сколько его ни заставляли, мяса он не ел. Те, кто набил животы, вскоре легли спать и крепко заснули. Человек, который не ел мяса, бродил по округе и не мог заснуть от голода.
Спустя долгое время пришел грустный слон. Он подошел к проснувшемуся, дрожащему от страха, мокрому от пота человеку и трижды понюхал его рот. Он не мог измерить температуру своего ребенка. Он обошел несколько раз, не тронув ее. Затем он подошел к тем, кто спал, и понюхал их рты. Кто почует плоть своего ребенка, тот поднимает все это на небо и разбивает на куски («Маснавий ма’навий»).
Комментарий из рассказа: В этом рассказе Маулана Руми называет сплетни поеданием слоненка. В то же время он подчеркивает симптом обоняния. Слониха-мать узнает плохих людей по запаху изо рта.
Руми говорит: «Сплетни, гордыня, гнев и похоть подобны запаху изо рта человека, поевшего лук и чеснок. Сколько бы раз человек, который ест чеснок и лук, ни клялся, что «я их не ел», пока он говорит, окружающие это чуют. Поэтому, даже если высокомерный и чрезмерно страстный человек говорит своим языком: «У меня нет этих дурных качеств», его состояние и поступки показывают его истинную природу…»
Источник: islam.ziyouz.com