Qishloqlik va shaharlik yigitlar do‘st tutinibdi. Qishloqlik qachon shaharga borsa, do‘sti undan yordamini ayamasdi. Qishloqlik uning do‘konida o‘tirar, do‘sti dasturxon yozardi. Shaharlik yigitga do‘sti: «Ey do‘stim! Sen qishloqqa borib, tabiat qo‘ynida ko‘ngil yozib kelganmisan hech. Mevalar pishgan pallada butun oila jam bo‘lib bizning qishloqqa boring. Men ham senga ikrom ko‘rsatib, xizmat qilay?!», deb taklif etdi.
Shaharlik bu taklifga javoban va’da berib qutildi. Oradan yana sakkiz yil o‘tdi. Qishloqlik har yili shaharga kelar, do‘stinikida mehmon bo‘lar, «Qachon biznikiga borasiz. Yana bir qish o‘tdi-ya», deb gina qilardi.
Do‘sti turli bahonalar topib: «Bu yil falon yerdan mehmon kelgan, falon ishim bor, keyingi yilga nasib bo‘lsa», deb uni ishontirar edi.
Qishloqlik har gal laylakdek kelib, shaharlikning tomiga qo‘nar va odatiy taklifini qilishdan voz kechmasdi. Do‘sti esa doimgidek unga yordam qo‘lini cho‘zar, hatto mol-mulkidan unga ulush ham ajratib turardi.
Qishloqlik bu kelishida do‘stinikida uch oy mehmon bo‘ldi. Undan odatdagidek izzat-ikrom ko‘rdi va uyalganidan: «Do‘stim, va’da bergan eding. Sen meni shuncha paytdan beri aldayapsan. Qachon biznikiga borasan o‘zi?!», deya qishlog‘iga yig‘lagudek bo‘lib ketdi.
Qat’iy taklifga oila a’zolarining qistovi ham qo‘shilgach, shaharlik yigit do‘stinikiga borishga qaror qildi. Bolalari «Qishloqqa boramiz, mazza qilib aylanib kelamiz!», deb xursand bo‘lishdi. So‘ng safar taraddudini ko‘rib, yo‘lga otlanishdi. Safar zavqidan go‘yo jannatga ketayotgandek edilar. Lekin manzil uzoq edi, yo‘l mashaqqatlari ortib borardi. Ba’zida adashib boshqa ovullarga kirib qolishardi. O‘zlari och-nahor, ulovlari ham suvsiz, yemsiz azob tortardilar. So‘ray-so‘ray, nihoyat, do‘stining qishlog‘ini topib borishdi. Lekin do‘sti mehmonlarga umuman e’tibor qilmadi. Shaharlik yigit hayron bo‘lib: «Do‘stim! Mana, taklifingga binoan keldik», dedi.
Mezmon ularni umrida birinchi marotaba ko‘rib turgandek: «Sen kimsan, men seni tanimayman?!», dedi.
Shaharlik: «Men falonchi do‘stingman, axir!», dedi.
Qishloqlik: «Balki to‘g‘ri gapirayotgandirsan. Lekin men qaerdan bilaman, qanday odamsan, pokmi-nopok, to‘g‘rimi yo egri?», dedi.
Shaharlik, noiloj, unga ko‘rsatgan musofirparvarligi, iltifotlarini eslatdi. Ammo do‘sti: «Men na seni taniyman va na ismingni bilaman», deb qutilishga urindi.
Musofirlar roppa-rosa besh kun uning ostonasida qolib ketdi. Beshinchi kecha osmonda bulut to‘plandi. So‘ng sharros yomg‘ir quydi. Mehmonlar ortiq chidolmay, eshikni taqillatishdi.
Qishloqlik uyidan zo‘rg‘a chiqib: «Ha, nima istaysan?!», deb baqirdi.
Shaharlik: «Eshiging oldida besh kundan beri besh yillik zahmat chekdik. Hech bo‘lmasa, mana bunday yomg‘irli oqshomda bizga boshpana ber, koshki bu sen uchun oxiratda savob bo‘lsa!», dedi.
Qishloqlik: «Nariroqda bir kulba bor. U yerni kechasi bilan bo‘ridan himoya qilsang, senga o‘sha yerda qolishingga ruxsat beraman», dedi.
Shaharlik, noiloj, taklifga rozi bo‘lib: «Sen menga kamon bilan o‘q ber», dedi.
Shaharlik va oilasi kulbachaga ko‘chib o‘tishdi. Tor xonada ming azobda yotishardi. Xarobada qurt-qumursqalar ularni bo‘ridan battar talashdi. Xo‘rlikdan jonlari bo‘g‘ziga yetganda, yugurib kelayotgan bir bo‘ri sharpasini ko‘rdi. Shaharlik kamondan o‘q uzdi. Hayvon qattiq ingragan ovoz chiqardi. Uning tovushini qishloqlik uyidan turib eshitib, darrov yugurib keldi. Qo‘llarini tizzasiga urib: «Ey voh! Sen nima qilib qo‘yding. Bechora eshagimni o‘ldiribsan-ku?!», dedi.
Shaharlik: «Sinchiklab qara, qorong‘i bo‘lgani uchun yaxshi ko‘rolmayotgandirsan. U aniq bo‘ri edi», dedi.
Qishloqlik: «Men o‘z eshagimning hangrashini juda yaxshi taniyman! Yigirmata eshak orasidan ham uning ovozini bemalol ajrata olaman», dedi.
Bu gap shaharlik mehmonga juda og‘ir botdi. Uning yoqasiga yopishib: «Ey hiylakor ahmoq! Sen zim-ziyo kechada eshagingning hangrashini tanibsan-u, nahotki, o‘n yillik do‘stingni tanimading?», dedi.
Do‘st tanlash o‘ta mushkul vazifa. Nafsining do‘sti, aniqrog‘i, nafsining quli bo‘lgan nokaslardan vafo kutishning oqibati afsus—nadomatdan o‘zga narsa keltirmaydi.
Tadbir va ehtiyot shuki, yomonga qarshi yomon gumonda bo‘lmog‘ingdir. Bu bilan muqarrar ziyondan qutilasan. Hikoyada kishi puxta, tadbirli va hushyor bo‘lishi zarurligi uqtirilmoqda.
Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”sidan
Turkchadan Abdulloh Rahimboyev tarjimasi
Manba: islom.ziyouz.com
Деревенские и городские мальчишки подружились. Всякий раз, когда сельский житель шел в город, его друг не жалел ему своей помощи. Крестьянин сидел в своем магазине, а его друг накрывал стол. Друг сказал молодому человеку из города: «Мой друг! Вы когда-нибудь ездили в деревню и писали свое сердце в сердце природы? Когда плоды созреют, собирайтесь всей семьей и отправляйтесь в нашу деревню. «Должен ли я лечить вас и служить вам?» предложил он.
В ответ на это предложение городу сошло с рук обещание. С тех пор прошло еще восемь лет. Сельский житель каждый год приезжает в город, он в гостях у своего друга: «Когда ты приедешь к нам? — Еще одна зима прошла, — проворчал он.
Его друг находил разные отговорки и убеждал его, говоря: «В этом году гость приехал из такого-то места, у меня такая-то работа, если мне повезет в следующем году».
Селянин всегда прилетал, как аист, садился на крышу города и не отказывался от своего обычного предложения. А его друг, как всегда, протянул ему руку помощи и даже дал ему долю своего имущества.
Крестьянин жил в доме своего друга три месяца. Он получил от него обычную честь и, устыдившись, сказал: «Мой друг, ты обещал. Ты так долго меня обманывал. Когда ты к нам приедешь?!
Когда члены семьи согласились на твердое предложение, молодой человек из города решил отправиться в дом своего друга. Дети обрадовались: «Едем в деревню, будем веселиться!» Затем, видя задержку, они отправились в путь. Они как будто отправились на небеса из-за удовольствия от поездки. Но место назначения было далеко, и тяготы пути увеличивались. Иногда они уходили в другие деревни. Они сами были голодны, а их дети страдали без еды и воды. Спросив, они наконец нашли деревню своего друга. Но его друг вообще не обращал внимания на гостей. Молодой человек из города удивился и сказал: «Мой друг! Вот, мы пришли по вашему приглашению, — сказал он.
Словно увидев их впервые в жизни, ведущий сказал: «Кто вы, я вас не знаю?!»
Горожанин сказал: «Я твой друг из такого-то!»
Житель деревни: «Может быть, ты прав. Но откуда мне знать, какой ты человек, чистый или нечистый, прямой или кривый?»
Горожанин нехотя напомнил ему о своем гостеприимстве и комплиментах. Но его друг попытался убежать, сказав: «Я не знаю ни тебя, ни твоего имени».
Инопланетяне пробыли у его порога ровно пять дней. В пятую ночь на небе собралась туча. Потом пошел сильный дождь. Гости не выдержали и постучали в дверь.
Как только он вышел из деревенского дома, он закричал: «Да что тебе надо?!»
Жительница сказала: «Мы пять лет работаем у вас под дверью пять дней. По крайней мере, приюти нас в такой дождливый вечер, надеюсь, это будет тебе наградой на том свете!» — сказал он.
Житель деревни: «Впереди хижина. Если ты ночью защитишь это место от волков, я позволю тебе там остаться».
Неохотно горожанин согласился на предложение:«Ты стреляешь в меня из лука», — сказал он.
Горожанин и его семья переехали в хижину. Они лежали в узкой комнате в тысяче мучений. В развалинах муравьи грабили их похлеще волка. Когда он умирал от унижения, он увидел призрак бегущего волка. Горожанин стрелял из лука. Животное издало громкий стон. Услышав свой голос из деревенского дома, он тут же прибежал. Он хлопнул ладонями по коленям и сказал: «Эй! Что ты сделал? Ты убил моего бедного осла?!
Горожанин: «Смотрите внимательно, может быть, вы плохо видите, потому что темно. Он определенно был волком», — сказал он.
Житель деревни: «Я очень хорошо знаю своего осла!» «Я легко могу отличить его голос от двадцати ослов», — сказал он.
Это было очень тяжело для городского гостя. Цепляясь за воротник, он сказал: «Ты хитрый дурак! Он сказал: «Ты узнаешь звук своей задницы глубокой ночью, но ты не узнал своего десятилетнего друга?»
Выбор друга — очень сложная задача. Результатом ожидания верности от тех, кто является другом души или, вернее, рабом своей души, является не что иное, как сожаление.
Мера и осторожность в том, чтобы не подозревать зла на зло. Это убережет вас от неминуемой порчи. В рассказе подчеркивается необходимость для человека быть осторожным, организованным и бдительным.
Из «Маснави» Джалалуддина Руми.
Перевод с турецкого Абдуллы Рахимбоева
Источник: islam.ziyouz.com