Hazrat Jaloliddin Rumiy haqiqiy muhabbat va do‘stlikning alomati do‘stdan yetgan jafoni rozilik va taslimiyat bilan qabul qilish ekanini quyidagi hikoyada shunday tushuntiradi: «Bir kishiga ziyoratchilari qovun keltirishdi. U yoniga sirdosh-ko‘ngildoshi, sodiq xizmatkori Luqmonni chaqirdi va qovundan bir tilim kesib, uzatdi. Luqmon uni shunday rohat bilan yediki, ko‘rgan odamning ishtahasi ochilib ketishi tabiiy edi. Uzatilgan ikkinchi tilimni ham xuddi shunday yeganini ko‘rgach, xo‘jayin ham o‘ziga qovun kesdi. Ammo og‘ziga olar-olmas tupurib tashladi, chunki judayam achchiq edi. «Ey Luqmon, – dedi xo‘jayin. – Bunday zaharni qanday qilib bol kabi yeya olding? Bunday qahrni nima sababdan lutf o‘rnida qabul etding? Bu qanday sabr? Kim bilsin, bugungacha qanday azoblarga bardosh bergan bo‘lsang? Sen shirin joningga dushmanmisan? Biror nima desang, bo‘lardi-ku? Hech qursa, ma’zur ko‘ring, yeyolmayman, deyish shuncha qiyinmi?»
Luqmon javob berdi: «Men sizning qo‘lingizdan shuncha ko‘p shirin narsalar yedim, moddiy va ma’naviy ozuqa oldimki, bularning evazini o‘tay olmasligimni o‘ylab, huzuringizda xijolatman. Shunday bo‘lgach, qo‘llaringiz bilan bergan narsani, qanday qilib: «Achchiq ekan, yeyolmayman», deyman? Siz nimaiki bersangiz, xushnudlik bilan qabul qilaman! Sizdan yetgan biror aziyatdan shikoyat qilsam, boshimga tuproq sochilsin. Lutfkor qo‘lning totini bir qovunning achchiqligi qanday ketkazsin?
Xojam! Muhabbat sabab achchiq shirin, mis oltin, zindonlar gulzor, podshoh qul, qul shoh bo‘ladi. Davosiz dardlar shifo topadi. Muhabbat ila qorong‘i uylar yorishadi, qayg‘u, iztiroblar quvonchga, yo‘ldan adashtiruvchilar saodat yo‘lini ko‘rsatuvchilarga, qahr rahmatga aylanadi».
* * *
Bir odam sodiq xizmatkoridan so‘radi:
– Nimalar yeyishni istaysan?
– Nima bersangiz, o‘shani, – javob berdi xizmatkor.
– Nimalar kiyishni xohlaysan?
– Qanday libos bersangiz, o‘shani.
– Qaysi xonani ajratay?
– O‘zingiz ma’qul ko‘rganingizni.
– Uydagi qaysi ishlarni topshirishimni istaysan?
– Qaysi ishlarni qilishimni xohlasangiz, topshiravering.
Bu javoblardan keyin xoja o‘ylanib qoldi va ko‘zlaridan oqayotgan yoshlarni artarkan, bunday dedi:
– Koshki men ham Rabbim huzurida shunday bo‘la olsaydim…
* * *
Haqiqiy do‘stlik va muhabbatning sharti ma’shuqning yonida oshiqning hech qanday irodasi bo‘lmasligidir. Bu borada Ibrohimning (alayhissalom) Haq do‘stligi cho‘qqisi bo‘lgan, Namrud buyrug‘iga ko‘ra olovga otilarkanlar, yordamga kelgan farishtalarga aytgan quyidagi so‘zlari ibratli: «Olovni yondirgan Zot mening har holimdan xabardor. Sizdan talabim yo‘q, Do‘st bilan do‘stning orasiga kirmang!» Bu taslimiyat natijasida alanga Ibrohim (alayhissalom) uchun gulistonga aylandi.
Keyinroq Ibrohim (alayhissalom) nasllaridan payg‘ambar dunyoga kelishi uchun duo qildilar, Alloh taolo keksaygan chog‘larida u kishiga farzand ehson etdi. Do‘stlikning nishonasi va imtihoni sifatida farzandlarini qurbonlik qilish buyurildi, qabul etdilar. Garchi farzandlariga bo‘lgan muhabbat sabab ko‘rgan tushlaridan taraddudga tushsalar ham, bir tushni uch bora ko‘rganlaridan keyin qanoat hosil qildilar. Bu xususda vasvasaga solmoqchi bo‘lgan iblisga tosh otdilar. O‘tkinchi muhabbatni boqiy Do‘stning sevgisi yo‘lida qurbon qilish uchun yotqizdilar. Boqiy Do‘st u zotdagi bu qat’iyatni ko‘rgandan so‘ng qurbonlik uchun bir qo‘chqor tushirdi va do‘stlikka vafolarini munosib taqdirlab, marhamat qildi: «Ey Ibrohim! Darhaqiqat, sen tushni tasdiq etding. Albatta, Biz ezgu ish qiluvchilarni mana shunday mukofotlaymiz». Albatta, bu (qurbonlikka buyurishim) ayni sinovdir. Biz (Ismoilning) o‘rniga katta bir (qo‘chqor) so‘yishni badal qilib berdik. Keyingi (avlod)lar orasida u (Ibrohim) haqida yaxshi gaplarni qoldirdik. Ibrohimga salom! Biz ezgu ish qiluvchilarni mana shunday mukofotlaymiz» (Soffot, 104–110).
* * *
Shunga ko‘ra, haqiqiy muhabbat zahmatlarni rahmatga aylantirgani uchun Sevilganning qahri ham lutfi kabi xush qarshi olinadi. Bir kimsaning sevgisi chin yo yolg‘on ekanini bilish uchun sevgilisidan kelgan aziyatlarga qanchalik sabr qila olganini ko‘rish kifoya. She’rda aytilganidek:
Xushdur menga Sendan kelgan, Yo g‘uncha gul yoxud tikan, Yo xil’atu yoxud kafan, Qahring-da xush, lutfing-da xush!Usmon Nuriy
“Islom nuri” gazetasining 2012 yil, 18-sonidan olindi.
Manba: islom.ziyouz.com
Хазрат Джалалуддин Руми объясняет в следующей истории, что признаком настоящей любви и дружбы является принятие подарка от друга с согласия и покорности: разрезал его и вручил ему.Лукман съел его с таким удовольствием, что это было естественно для человека который увидел, что он голоден. Когда он увидел, что съел второй кусок, который ему подали таким же образом, хозяин тоже отрезал себе дыню. Но он не мог удержаться, плюя в рот, выбросил ее, потому что она было очень горько. «О Лукман,» сказал мастер. — Как ты мог есть такой яд, как мед? Почему ты принял такой гнев вместо благодати? Что это за терпение? Кто знает, какие страдания вы перенесли до сегодняшнего дня? Ты враг своей милой души? Что бы вы сказали? Неужели так сложно сказать: «Извините, я не могу есть?»
Лукман ответил: «Я столько сладкого съел из твоих рук, получил материальную и духовную пищу, что мне стыдно в твоем присутствии, думая, что я не могу отплатить им. , как я могу сказать: «Горько, я не могу что бы ты ни дал мне, я с радостью приму это! Если я буду жаловаться на то, что я пострадал от тебя, пусть земля будет посыпана на мою голову. Как сладость милостивой руки может быть удалена горечью дыня?
Босс! Дело любви горько, медь — золото, подземелья — клумбы, король — раб, а раб — король. Боли без лечения излечиваются. Любовью освещаются темные дома, печаль и страдание превращаются в радость, сбивающие с пути — в указующие путь к счастью, гнев — в милосердие.
* * *
Человек спросил своего верного слугу:
— Что ты хочешь съесть?
«Все, что вы дадите,» ответил слуга.
— Что ты хочешь надеть?
— Какую одежду дашь, так и есть.
— Какую комнату мне выделить?
— Как хочешь.
— Какие дела ты хочешь, чтобы я сделал дома?
«Какую работу вы хотите, чтобы я сделал, дайте ее мне».
После этих ответов мастер задумался и, вытирая слезы с глаз, сказал:
— Хотел бы я быть таким в присутствии моего Господа…
* * *
Условие истинной дружбы и любви состоит в том, что у любящего нет желания быть с возлюбленным. В этом отношении поучительны следующие слова Авраама (мир ему), бывших вершиной дружбы Истины, бросившихся в огонь по повелению Нимрода и пришедших на помощь ангелам: » Тот, кто зажег огонь, знает обо всех моих обстоятельствах. Ты мне не нужен. Не вставай между другом и другом!» В результате этого подчинения пламя превратилось в пламя для Ибрахима (мир ему).
Позднее они молились о рождении пророка из потомков Авраама (мир ему), и когда он состарился, Аллах дал ему ребенка. Им было приказано принести в жертву своих детей в знак и испытание дружбы, и они согласились.Хотя они сомневались в своих мечтах из-за любви к своим детям, они были удовлетворены, увидев один и тот же сон три раза. В связи с этим в дьявола, пытавшегося его искушать, бросили камень. Преходящая любовь была заложена, чтобы быть принесенной в жертву любви к вечному Другу. Увидев в нем эту решимость, Вечный Друг свел барана в жертву и наградил его верность дружбе и благословил его: «О Авраам! Воистину, ты подтвердил сон. Воистину, Мы сделали доброе дело. как мы вознаграждаем тех, кто это делает». Действительно, это (приказание мне принести жертву) и есть испытание. Мы пожертвовали большим бараном вместо Исмаила. Мы оставили хорошее о нем (Ибрагиме) среди следующего поколения. Слава Аврааму! Так воздаем Мы творящим добро» (Сафот, 104-110).
* * *
Соответственно, поскольку истинная любовь превращает трудности в благодать, гнев Возлюбленного приветствуется так же, как и благодать. Чтобы узнать, истинна или ложна чья-то любовь, достаточно увидеть, сколько он может терпеть страдания своей возлюбленной. Как говорится в стихотворении:
Счастье приходит ко мне от тебя,
Либо бутон цветка, либо шип,
То ли плащ, то ли саван,
Удачи в Каринге, удачи в Лютфинге!
Усман Нури
Взято из 18 номера газеты «Ислам Нури» за 2012 год.
Источник: islam.ziyouz.com