Chorsu maydonidagi rasm (ibratli hikoya)

Chorsu maydonidagi rasm (ibratli hikoya)
Til haqida yangi she'rlar, eng chiroyli she’rlar to'plami

Usta bir rassomning shogirdi tahsilni tamomladi. Bitiruvchisini kuzatishdan oldin yana bir saboq berishni istagan ustoz unga shunday dedi:

– Eng oxirgi ishlagan rasmingni shaharning eng gavjum joyiga il. Yonida qizil qalam va qogʻoz qoldir. Iltimosnoma yozib qoʻy, odamlar oʻziga maʼqul tushmagan jihatlarni shu qogʻozga tushirib ketsin.

Ustozining aytganlarini bajargan shogird bir necha kundan soʻng rasm ilingan joyga – Chorsu maydoniga bordi. Odamlar alohida qoʻyilgan qogʻozni toʻldirib, rasmning oʻziga ham tanqidlarini yozishibdi. Shogird tushkun kayfiyatda ustozining oldiga keldi. Ustoz esa xafa boʻlmasligini, shu rasmni boshqatdan chizishini aytdi. Rasm tayyor boʻlgach, yana shaharning eng gavjum joyiga ilishni buyurdi. Faqat bu safar surat yoniga boʻyoqlar jamlanmasi va qalam-choʻtka qoʻyishni, yoniga maʼqul boʻlmagan oʻrinlarni tuzatishni soʻrab iltimosnoma yozishni topshirdi.

Shogird bir necha kundan soʻng hayajon ichida Chorsu maydoniga bordi. Rasmga umuman teginilmagan edi. Sevinchi ichiga sigʻmagan shogird ustozining yoniga juda xursand holda keldi.

– Birinchi gal koʻrding: odamlarga imkon berilsa, oʻylamay-netmay tanqid qilishni qotirishadi, – dedi ustoz. – Hatto rassomlikdan mutlaqo xabarsiz kishilar ham rasmingni qoraladi. Ikkinchi safar esa ulardan aniq dalil, amaliy harakat soʻrading. Har qanday kasbda, xususan, rassomlikda ham qobiliyat va tarbiya kerak. Shu sababli ham hech kim oʻzi bilmagan narsani tuzatishga jasorat eta olmadi. Demak, yodingda boʻlsin:

– Mehnat-mashaqqatlaringning haqi yoki mukofotini qilgan ishingni tushunmagan odamlardan ololmaysan.

– Qadringni bilmaganlarga jon kuydirib, mehnatingni sarflama.

– Bilmaganlar bilan aslo tortishma.

“Maʼrifat” gazetasida chop etilgan.


Ученик мастера-художника закончил. Прежде чем осмотреть своего выпускника, учитель, желавший преподать ему еще один урок, сказал ему:

— Разместите свою последнюю картину в самом оживленном месте города. Оставьте рядом красную ручку и бумагу. Пожалуйста, запишите в этой бумаге то, что людям не нравится.

Следуя указаниям учителя, ученик направился к месту, где была вывешена картина, — площади Чорсу. Люди заполняли отдельный лист бумаги и писали свои критические замечания к самой картине. Ученик пришел к своему учителю в подавленном настроении. Учитель сказал, что не расстроится и нарисует эту картинку еще раз. Когда картина была готова, он приказал снова повесить ее в самом людном месте города. Только на этот раз он попросил положить рядом с картиной набор красок и кисть, а также написать прошение с просьбой исправить неподобающие места рядом с ней.

Через несколько дней студент взволнованно отправился на площадь Чорсу. Картина осталась совершенно нетронутой. Ученик, который не мог вместить радость, пришел к своему учителю очень счастливым.

«Вы впервые увидели: люди спешат критиковать, не задумываясь», — сказал учитель. — Даже люди, совершенно несведущие в живописи, критиковали вашу живопись. Во второй раз вы потребовали от них конкретных доказательств, практических действий. Любая профессия, особенно художественная, требует мастерства и образования. По этой причине никто не смел исправлять то, чего он не знал. Так что помните:

— Вы не можете получить награду за свою тяжелую работу от людей, которые не понимают, что вы сделали.

— Не трать свою тяжелую работу на тех, кто не знает себе цену.

— Не спорь с людьми, которых ты не знаешь.

Опубликовано в газете «Марифат».

Если вам понравилась статья, поделитесь ею с друзьями в социальных сетях.
Sirlar.uz