Bag‘dodlik bir odamga otasidan katta meros qoldi. Ammo u qisqa vaqtda boyligini yelga sovurdi; yo‘qsilga aylandi. Zero, u boylikni zahmat-mashaqqatsiz qo‘lga kiritgan edi. Tang ahvolda qolgach, qo‘l ochib, Alloh taologa yolvora boshladi. Bir necha kun duo-iltijo qildi. Nihoyat, bir oqshom tushida:
«Misrga borishing kerak, u yerda katta bir xazinaga ega bo‘lasan», deyildi. Odam uyg‘ongach, vaqtni o‘tkazmay, Misr yo‘liga tushdi. Uzoq safar uni qiynab qo‘ydi. Och, tashna, charchagan edi.
Bir necha kun Misr ko‘chalarida tentirab yurdi. Na bir burda non topdi, na xazinaning izini. Nihoyat, tilanchilik qilishga majbur bo‘ldi. Uyalganidan kechasi tilanardi. O‘sha kunlari Qohirada o‘g‘rilar ko‘payib qolishgan edi. Mirshab uni tutib oldi, o‘g‘ri deb o‘ylab, rosa kaltakladi. Shunda uquvsiz tilanchi, bechora yo‘qsil:
— Iltimos, urma. Men o‘g‘ri emasman. Senga haqiqatni aytaman! — deb faryod soldi.
— Qani ayt-chi, yarim kechada nimani qidiryapsan? — dedi mirshab. Balki begonadirsan. Ammo yolg‘on gapirako‘rma, menga to‘g‘risini ayt!
Odam qasam ichib, boshidan o‘tgan voqealarni ayta boshladi:
— Men na o‘g‘ri, na cho‘ntakkesarman, bir g‘arib bag‘dodlikman, deya ko‘rgan tushini va xazina qidirayotganini aytdi.
Mirshab uning gaplariga ishondi va:
— Hoy, sen qanday aqlsiz odamsan, bir tushga ishonib, xayolga berilib, shu yerlarga keldingmi? Men necha yildir, Bag‘dodda falon mahallaning falon ko‘chasidagi uyning falon joyida bir xazina yashiringanini tushimda ko‘raman. Shunga ishonib bo‘larkanmi? Qani, tezroq bu yerdan tuyog‘ingni shiqillat-chi. Yo‘qsa, qo‘limdan qutulolmaysan, — deb baqirdi.
Bu gaplarni eshitgan odamning sevinchi ichiga sig‘masdi. Chunki mirshab aytgan joy Bag‘doddagi uning uyi edi. Shosha-pisha Bag‘dodga yo‘l oldi («Masnaviyi ma’naviy», VI jild, 4206-bayt).
Bo‘ldi sarxush bu xabardin, ketdi dard,
Tangriga tilsiz, dudoqsiz aytdi hamd.
Dedi: shu kaltak menga nuqlu navot,
Chun do‘konim ichradir obi hayot.
Bir buyuk rizqqa yetishdim, bo‘ylakim,
Ko‘rligimdin vahm aro muflis edim.
Sharh
Sharhimiz boshlanishida o‘zbek xalq maqollaridan namunalar keltirishni ma’qul ko‘rdik:
* * *
Har yerni qilma orzu,
Har yerda bor tosh-tarozu.
* * *
Qayga borsang ham, qozonning qulog‘i to‘rtta.
* * *
Bormagan joyingda oltin bor,
Ko‘rmagan joyingda — kumush.
* * *
Falon yerda oltin bor,
Borsang, baqir (qizil mis) topilmas.
Bu maqollar orqali dono xalqimiz: yashab, ishlab, rizqingga sabab bo‘lib turgan, oz bo‘lsa-da rizqing kelib turgan joyingda shart-sharoitlarni yoqtirmay, qo‘nimsizlik, qanoatsizlik qilib, issiq o‘rningni tashlab, boshqa yerni qidiradigan bo‘lsang, hamisha ham qadr topavermaysan. Chunki har joyning ham yaxshi va yomon jihatlari, qiyinchiliklari bo‘ladi. O‘z joyingni tark etmay sabr qilsang bir baraka eshigi ochiladi, degan ma’noda o‘git beradi.
Inson tabiati qiziq. Ba’zan u xom xayollar ortidan quvlab, o‘zini charchatadi. Ba’zilar qo‘lidagi imkoniyat, uyi ichidagi xazinadan xabarsiz, diyorma-diyor kezishadi, aniqrog‘i, sarsonu sargardon yurishadi.
Mavlono Rumiy xazina izlab holdan toygan odamni bunday gapirtiradi: «Xazina izlab, sillam quridi-yu, xazina o‘z o‘yimda ekanidan xabarim yo‘q. Chunki zulmatda, g‘aflat pardasi ortida qolibman».
Dedi sho‘rlik: ganj erur xonamda chun,
Men faqirmen yo‘qsilu zormen nenun?
Bo‘yla bir yo‘qsil gado ganj uzramen,
Chunki zulmat ichra, g‘aflat ichramen.
Hikoyada anglatilgani kabi, ba’zan juda yaqindagi ne’mat va imkoniyatlarga qancha ko‘p zahmat va qiyinchiliklardan so‘nggina erishiladi.
Bu hikoyani yana quyidagicha tushunish ham mumkin: Aslida xazina bir majoz, timsoldir. Ya’ni, bu o‘rinda chinakam ishq xazinasi nazarda tutilgan. Bu asl xazina o‘zimizdadir. Har birimiz ma’naviy komillikka, ko‘nglimizdagi noyob xazinaga yetishmoqni maqsad qilishimiz kerak.
Shu ma’noda Hazrat Alisher Navoiy:
O‘z vujudingga tafakkur aylagil,
Har ne istarsan, o‘zingdin istagil,
deb yozganlar.
Abdulloh Murod tayyorladi.
“Hidoyat” jurnalining 2010 yil, 9-sonidan olindi.
Manba: islom.ziyouz.com
Мужчина из Багдада унаследовал от отца большое наследство. Но он быстро растратил свое состояние; стал бедным. В конце концов, он приобрел богатство без особых усилий. Когда Тан остался в положении, он раскрыл руки и начал молиться Богу. Он молился несколько дней. Наконец, однажды ночью во сне:
«Ты должен отправиться в Египет, там у тебя будет великое сокровище», — было сказано. Когда Адам проснулся, он не стал терять времени и отправился в путь в Египет. Долгий путь мучил его. Он был голоден, жаждал, устал.
Несколько дней он бродил по улицам Египта. Он не нашел ни хлеба, ни следов сокровищ. В конце концов, ему пришлось просить. Он молился ночью, потому что ему было стыдно. В те дни в Каире было много воров. Миршаб поймал его, подумал, что он вор, и сильно избил его. Тогда необразованный нищий, бедняк:
— Пожалуйста, постучите. Я не вор. Я говорю вам правду! — он крикнул.
— Скажи мне, что ты ищешь посреди ночи? — сказал миршаб. Может быть, вы незнакомец. Но не лги, скажи мне правду!
Мужчина выругался и стал рассказывать, что случилось:
— Я не вор и не карманник, я пришелец из Багдада, он сказал, что видел сон и что искал клад.
Миршаб поверил его словам и сказал:
— Эй, ты что за глупый человек, поверил в мечту и пришел сюда? Несколько лет мне снится, что в таком-то доме на такой-то улице в таком-то районе Багдада спрятан клад. Ты можешь в это поверить? Давай, быстро убирай свои копыта отсюда. Иначе ты не сможешь избавиться от моей руки, — кричал он.
Человек, услышавший эти слова, не мог сдержать радости. Потому что миршаб сказал, что это его дом в Багдаде. Спешно уехал в Багдад («Маснавий ма’навий», том VI, ст. 4206).
Новости закончились, боль ушла.
Он славил Бога без языка и уст.
Он сказал: этот бит хорош для меня,
Потому что мой магазин полон жизни.
Я достиг великого пропитания,
Я был банкротом из-за моей слепоты.
Комментарий
В начале нашего обзора мы решили привести примеры узбекских народных пословиц:
* * *
Не мечтай везде,
Везде весы.
* * *
Куда бы вы ни пошли, у горшка четыре уха.
* * *
Золото везде, куда бы вы ни пошли
Серебро есть там, где его не видно.
* * *
Есть золото в таком-то месте,
Если вы пойдете, вы не найдете бакира (красная медь).
Через эти пословицы мудрый наш народ: живущий, трудящийся, обеспечивающий свой пропитание, не любящий условий в том месте, откуда приходит пропитание, хотя бы и малое, покинет свое теплое место и будет искать другое место. вы не всегда найдете значение. Потому что в каждом месте есть хорошие и плохие аспекты и трудности. Это дает удобрение в том смысле, что если вы будете упорствовать, не покидая своего места, дверь благословения откроется.
Человеческая природа интересна. Иногда он истощает себя, гоняясь за сырыми мечтами. Некоторые из них бродят, не подозревая о возможности в своих руках, сокровище внутри своего дома, вернее,они бродят и бродят.
Маулана Руми рассказывает о человеке, который устал искать клад: «Ищу клад, мое дыхание пересохло, и я не знаю, что клад находится в моем уме. Потому что я во тьме, за завесой невежества».
Соленость сказала: сокровище в моей комнате,
Почему я беден и нуждаюсь?
Мне жаль бедного человека
Потому что я пью тьму, я пью беспечность.
Как следует из истории, иногда благословения и возможности, которые так близки, достигаются только после тяжелой работы и трудностей.
Эту историю можно понять и так: На самом деле сокровище — это метафора, символ. Другими словами, здесь имеется в виду настоящее сокровище любви. Это настоящее сокровище находится в нас. Каждый из нас должен стремиться к духовному совершенству, уникальному сокровищу в сердце.
В этом смысле Хазрат Алишер Навои:
Думай о своем теле,
Все, что вы хотите, вы хотите.
они написали.
Подготовил Абдулла Мурад.
Взято из журнала «Хидаят», 2010, номер 9.
Источник: islam.ziyouz.com