Jaloliddin Rumiy. Hayvonlar tilini biladigan odam — Islomiy hikoya

Jaloliddin Rumiy. Hayvonlar tilini biladigan odam - Islomiy hikoya

Bir odam Muso payg‘ambarning (alayhissalom) oldilariga kelib:
—     Meni duo qiling, hayvonlarning tilini tushunadigan bo‘lay, — dedi.
Hazrati Muso:
—     O‘zing ko‘tara olmaydigan yuk ostiga kirma. Sen uchun shu holing yaxshi, — dedilar.
Kelgan odam yana hol-jonlariga qo‘ymadi:
—     Hech bo‘lmasa, eshigimda yotgan it bilan xo‘rozning tilini biladigan bo‘lay…
Muso (alayhissalom) bu niyatidan qaytarishga qancha urinmasinlar, u oyoq tirab turib oldi. Nihoyat, hazrati Muso uning haqqiga duo qildilar. Odam sevinib, uyiga qaytdi.
Keyingi kuni xizmatkori nonushta qilay deb supaga dasturxon yoyarkan, bir parcha non yerga tushib ketdi. Xo‘roz chaqqonlik bilan nonni ilib oldi. Uning bu ishidan it g‘azablandi:
—     Hoy xo‘roz, shu ishing yaxshimi? Sen bug‘doy ham yeya olasan, arpa ham. Makkajo‘xori ham sening yemishing, boshqa ushoqlar ham. Mening esa shu bo‘sag‘ada nondan boshqa narsa yeyishga imkonim yo‘q. Nega mening rizqimga ko‘z olaytiryapsan?!
Xo‘roz javob berdi:
— Haqlisan, biroq hech qayg‘urma. Ertaga xo‘jayinning eshagi o‘ladi, maza qilib qorningni to‘yg‘izasan.
Bu gapni eshitgan odam eshagini bozorga chiqarib sotdi. Keyingi kun ertalabdan it bilan xo‘rozni kuzata boshladi.
It xo‘rozga ta’na qilardi:
—     Xo‘rozvoy, eshak o‘lib, biz qornimizni to‘ydirmoqchiydik, nima bo‘ldi?
—     Eshak-ku, o‘lishga o‘ldi, lekin gap boshqa yerda — xo‘jayin uni sotdi. Ammo sen xotirjam bo‘l, ertaga ot o‘ladi, katta ziyofat seniki bo‘ladi, — dedi xo‘roz.
Buni eshitgan uy egasi darhol otxonaga yugurdi. Otni bozorga olib borib sotdi. Uyiga qaytarkan, hayvonlarning tilini tushunishim yaxshi bo‘ldida, qancha zarardan qutuldim, deb o‘ylardi.
Ertasi kuni tongda «Qiziq, bugun nimani gaplashisharkan?» deb it bilan xo‘rozning yoniga bordi. It yana xo‘rozga jahl qilardi:
—     Hoy xo‘roz, bu safar ham aytganing bo‘lmadi. Sen ham yolg‘onchilikni boshladingmi-a?
—     Yo‘q, men yolg‘on so‘zlamadim. Ot o‘lardi, ammo xo‘jayin uni ham sotib yubordi. Biroq hech xafa bo‘lma. Ertaga uning xizmatkori o‘ladi. Marhum haqiga berilajak xayr-ehson, ovqatlardan hammamiz to‘yamiz, — dedi xo‘roz.
Bu suhbatni eshitgan haligi odam vaqtni behuda o‘tkazmadi, yana oldingilarday tez chorasini ko‘rdi.
«Shu xo‘roz bilan itning tilini bilishim juda yaxshi bo‘ldi-da. Mana, qancha zararlardan omon qoldim», deya o‘ylab sevindi odam va ertasiga ham har galgidek iti bilan xo‘rozining gaplariga quloq berdi. It bu safar nihoyatda qizishgan edi:
—     Yolg‘onchi xo‘roz! Qani xizmatkorning o‘lganiyu bizning qornimiz to‘ygani? Necha kundir meni yolg‘onlaring bilan ovutyapsan. Shu senga hech yarashadimi-a?!
— Men yolg‘onchi emasman. Xizmatkor ham o‘ldi, biroq bu yerda emas, boshqa joyda… Xo‘jayin yaxshi ish qilmadi. Balo eshakka urilganida, boshqalarga tegmasdi. Afsus… xo‘jayin g‘aflatda qoldi, endi navbat o‘ziga, — dedi xo‘roz.

Sharhi:
Odam bolasi tabiatan qiziquvchan, hamisha bilmaganini bilishga intiladi. Bu xohishini yaxshilikka yo‘naltirsa, yangilikka intilish yo‘lida ishlatsa, ham o‘ziga, ham jamiyatga foyda.
Biz taqdirimizni oldindan bilolmaymiz. G‘aybni bilish uchun o‘zini qiynash behudadir. Ayniqsa, hikoyamiz qahramoniga o‘xshab voqea-hodisalarni g‘ayritabiiy yo‘llar bilan oldindan bilish, bilganini faqat o‘z foydasi uchun qo‘llash, boshqalarga zarar yetkazish axloqqa ters harakatdir. G‘aybga ishonishimiz, kelajagimizni bilmasligimiz yanada samarali ishlashimiz, g‘ayratli bo‘lishimizni ta’minlaydi. Yaxshilikka ishongan, to‘g‘rilik va go‘zallikni bilgan odam butun kuch-g‘ayratini shu yo‘lda sarflashga mas’uldir. Oxirida erishilajak yaxshi natijaning o‘ziga bo‘lmasa, kimgadir albatta foydasi tegadi.
Mavlono Rumiy hikoya orasida: «Bir zararga uchrash bir necha zararlarni daf etadi. Jismimiz, molimiz jonlarimizga fidodir, jonimizga keladigan balo Allohning amri bilan jismimizga, molimizga uriladi. “G‘azabga uchradingmi, molingni berib, boshingni omon saqlaysan. Buni bilganing holda, baloga yo‘liqqaningda ne uchun Allohdan molingni olib qochishga urinasan?” (3341-3342-baytlar)», deb nasihat qiladi.

“Hidoyat” jurnalining 2010 yil, 5-sonidan olindi.

Manba: islom.ziyouz.com


К Пророку Моисею (мир ему) подошел человек и сказал:
«Благословите меня, я пойму язык животных», — сказал он.
Хазрат Муса:
—     Не попадайте под груз, который вы не можете нести. Это хорошо для вас», — сказали они.
Пришедший человек их больше не беспокоил:
—    По крайней мере, я буду знать язык собаки, лежащей у моей двери, и петуха…
Как ни пытался Моисей (мир ему) отговорить его от этого намерения, он стоял твердо. Наконец, Хазрат Муса помолился за него. Адам был счастлив и вернулся домой.
На следующий день, когда его слуга накрывал стол к завтраку, на пол упал кусок хлеба. Петух ловко схватил хлеб. Собака злилась на него.
—    Эй, петух, как дела? Можно есть пшеницу и ячмень. Кукуруза — это ваша еда, как и другие культуры. В этот момент я не могу есть ничего, кроме хлеба. Почему ты смотришь на мою еду?!
Петух ответил:
— Ты прав, но не волнуйся. Завтра господский осел сдохнет, а ты хорошо поешь.
Услышав это, человек продал своего осла на рынке. На следующее утро он начал наблюдать за петухом с собакой.
Собака поругала петуха:
—     Петух, осел умер, а мы хотели набить животы, что случилось?
—    Осел, он умер, чтобы умереть, но дело в другом — барин продал его. «Но не волнуйся, лошадь завтра умрет, и большая вечеринка будет твоей», — сказал петух.
Услышав это, хозяин дома немедленно побежал в конюшню. Он взял лошадь на рынок и продал ее. Вернувшись домой, он подумал, сколько вреда я мог бы избавить, если бы лучше понимал язык животных.
На следующее утро: «Интересно, о чем вы говорили сегодня?» он пошел к петуху с собакой. Пёс опять рассердился на петуха:
—    Эй, петух, ты и на этот раз ничего не сказал. Ты тоже начал врать?
—    Нет, я не лгал. Лошадь умирала, но хозяин продал и ее. Но не волнуйтесь. Его слуга умрет завтра. «Мы все полны еды и благотворительности», — сказал петух.
Человек, услышавший этот разговор, не стал терять времени и принял меры так же быстро, как и раньше.
«Очень хорошо, что я знал собачий язык с этим петухом. Вот сколько вреда я пережил», — подумал человек и обрадовался, а на следующий день прислушался к словам петуха со своей собакой. На этот раз собаке было очень жарко:
—     Петух-лжец! Почему слуга мертв, а мы сыты? Сколько дней ты приставал ко мне со своей ложью. Вам это подходит?
«Я не лжец.» Слуга тоже умер, но не здесь, а где-то еще… Хозяин не справился. Когда чума поразила осла, она не поразила остальных. Жаль… хозяин был неосторожен, теперь его очередь, — сказал петух.

Комментарий:
Человеческий ребенок любопытен по своей природе и всегда хочет знать то, чего он не знает. Если он направит свое стремление к добру, если он употребит его в стремлении к новым вещам как для себя,польза и для общества.
Мы не можем предсказать свою судьбу. Бесполезно мучить себя, чтобы познать невидимое. Тем более, подобно герою нашего рассказа, сверхъестественным образом предвидеть события, использовать то, что он знает, только для своей выгоды, во вред другим — безнравственный поступок. Вера в невидимое и незнание своего будущего заставляет нас работать более эффективно и быть мотивированными. Человек, верящий в добро, знающий правильность и красоту, несет ответственность за расходование всей своей энергии на этом пути. В конце концов, если бы не хороший результат, кто-то обязательно выиграл бы.
Маулана Руми сказал в середине рассказа: «Встреча с одним злом отталкивает несколько вредов. Наше тело и богатство являются жертвами для наших душ, бедствие, постигшее нашу душу, поразит наше тело и богатство по повелению Божию. «Если ты рассержен, ты спасешь свою голову, отдав свое имущество. Зная это, почему вы пытаетесь отнять у Аллаха свое имущество, когда вы в беде?» (байты 3341-3342)», советует.

Взято из журнала «Хидаят», 2010, номер 5.

Источник: islam.ziyouz.com

Если вам понравилась статья, поделитесь ею с друзьями в социальных сетях.
Sirlar.uz

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: